Postoje mnogi filmovi za koje mi je jasno da nisu postigli uspeh kada su izašli a u stvari su vredni pažnje. Ipak, veoma je malo onih za koje to niko kasnije nije shvatio.
THE NAKED RUNNER je jedan od njih.
Onako kako je nastao možda ponajbolje objašnjava njegove kvalitete. U potrazi za hitom posle par manje uspelih filmova, Frank Sinatra gleda THE IPCRESS FILE i poziva Sidney J. Furieja da snimi sa njim jedan stilizovani loopy špijunac. Biraju roman Francisa Clifforda i ukratko rečeno, Sinatra je dobio ono što je želeo.
Publika je donela filmu solidan uspeh ali ga je kritika jednoglasno odbila. Međutim, moguće da je razlog za to neke druge prirode, recimo bio je neki drugi sličan koji im se više dopao, estetika na koju se Furie oslanjao je tada bila aktuelna i odlučili su da podrže neke njene druge zastupnike, smetalo im je kako se Amerikanac ugurao na hiper-britanski teren...
Ko zna šta je po sredi? Ipak, možda THE NAKED RUNNER pre 56 godina prosto nije bio dobar film ali danas je impozantan.
Sinatra igra industrijskog dizajnera koji je tokom Drugog svetskog rata radio za OSS a potom se naselio u Londonu. Danas je udovac i živi miran život. MI-6 ga se seti kada dođe dotle da u Istočnoj Nemačkoj moraju da ubiju jednog prebega. Problem je u tome što u dizajneru treba probuditi ubicu.
Stanley Mann je adaptirao Cliffordov roman - i uz ogradu da TV rip koji sam gledao možda nije kompletan - postoji jedna nedoumica koju do kraja nije razjasnio, a to je priroda odnosa britanskih i istočnonemačkih obaveštajaca. Međutim, to mi nije smetalo jer je filmu dalo naročitu dijaboličnu dimenziju u tretmanu kontinentalne Evrope kao sive moralne zone u kojoj se etički i politički uzusi menjaju kao kompas kada poludi u blizini pojedinih geoloških formacija.
Otto Heller, briljantni Furiejev saradnik, iskusan, star ali u punoj formi radi ovaj film kombinujući radikalne kompozicije kadra, veoma široke planove koji čine da se junak izgubi u ambijentima ali i ekstremno krupne planove u situacijama tenzije. Kao i THE IPCRESS FILE, THE NAKED RUNNER je stilizovan za popizdeti i izgleda fascinantno već samo kao vizuelni zapis i artefakt te vrste.
Priča je neobična i ima metafilmsku dimenziju, prvo jer je Sinatra igrao shootera atentatora u ranom filmu SUDDENLY, a zatim jer je zbog svojih veza i sa mafijom i sa Kennedyjevima pominjan kao epizodni protagonista događaja u Dallasu. Jako je otud zanimljivo gledati priču o tome kako specijalne službe čoveka postepeno, korak po korak, pretvaraju u ubicu raznim tehnikama manipulacije.
Isto tako zanimljiv je sam glavni junak koji zapravo nikada ni ne uspe da sagleda celovitost zavere iako pokušava. On ima protagonizam ali sile koje su iznad njega nikada ne gube kontrolu, pa film nosi izvesnu dozu specifične egzistencijalne teskobe koja ga izdvaja od tipičnih priča o tajnim agentima koji uprkos uključenosti moćnih službi i tajnih udruženja uspevaju da urade nešto "svoje".
THE NAKED RUNNER je apsolutno neophodan, nezaobilazan naslov za ljubitelje špijunskog filma, naročito iz ove epohe i još jedna potvrda koliko je Sidney J. Furie bio opasan reditelj kad je bio u snazi i nije potonuo u potpuno tezgarenje.
Ovo je svakako film čijoj ću se vizuelnosti i atmosferi vraćati.
* * * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment