ILLYRICVM Simona Bogojevića-Naratha se može otpisati kao "šiptarski APOCALYPTO" ali i glorifikovati kao ekranizacija Bajaginih RIMLJANA.
Ovaj hrvatsko-slovenačko-italijansko-bosansko-kosovski* film zaslužuje poštovanje, pa možda i divljenje zbog svog koncepta. Naime, da, ovo je bukvalno ekranizacija Bajaginih RIMLJANA, o južnim plemenima ratničkim koja su stigla ispod zidina, i to baš Ilirskih, za koje Albanci tvrde da su im preci, kao što su u pesmi ta plemena simbolika za demografsku bombu kosovskih Albanaca koja na kraju moraju postati dominantna u odnosu na pogranične rimske postaje.
Simon Bogojević-Narath snima film na latinskom i na tom jeziku koji su, kao, koristili Iliri i to svakako zaslužuje posebnu pažnju pa i fetišizaciju.
Međutim, na nivou koncepta koliko sve ovo bilo briljantno, Bogojević-Narath se nije proslavio na nivou samog filma. Prosto, film nema dovoljno etnografskog da nam dočara nešto zaista autentično iz života Ilira i Rimljana. Štaviše, ovo su neke stereotipne predstave tog vremena, a ja moram da naglasim kako nisam nešto previše upoznat, znam o tome koliko i većina ljudi, dakle bilo je prostora da me neko nečim prijatnim iznenadi.
Isto tako, ljudi koji igraju Ilire i Rimljane su dosta "savremeni", odnosno imaju anatomiju i dimenzije savremenih ljudi a u to vreme su ljudi ipak bili dosta manji u šta sam se uverio na nekim rimskim nekropolama. Tako da ni u tom smislu rekonstrukcija nije verodostojna.
Ono što je svakako ubedljivo i dobro jeste pustoš, nenaseljen prostor i relativna oronulost opreme i odeće koja je u ovoj vrsti produkcija nova novcijata i sija se od uglačanosti. Bogojević-Narath uspeva da zarobi taj vajb granične postaje u izumiranju.
Nažalost, film nema neku dinamiku, ovo nije ratni film, i samim tim nema borbe da ga učini uzbudljivim, ovo je praktično "isečak iz života" Ilira i Rimljana sa nekom rudimentarnom pričom o osveti u svom središtu koja to baš i nije.
Za koncept i sve što smo ipak dobili, film zaslužuje * * * ali samo gledalačko iskustvo ću počastiti ako mu dam * *.
No comments:
Post a Comment