Sunday, December 25, 2022

LE PROFESSIONEL

Georges Lautner je po scenariju Michela Audiarda snimio izvanredno tvrd i specifičan krimić LE PACHA 1968. godine koji je po mnogo čemu bio edgy pa i vizionarski. Michelov sin Jacques je tada bio mali, ali da je bio umešan u pisanje scenarija, mogli smo reći da se tu anticipirao njegov rukopis.

1981. godine, Lautner je snimio film LE PROFESSIONEL, jedan prilično uspešan špijunski triler na tadašnjem box officeu, adaptaciju romana u kojoj su scenario pisali Jacques Audiard i Lautner a Micher dijaloge.

Nažalost, ovaj film nije odoleo zubu vremena. Danas deluje sporo, naivno, miscastovano, sa Belmondom koji je harizmatična zvezda ali žestoko promašuje žanr, sa raznorodnim atrakcijama kojima pribegava Lautner i koje izuzev jedne automobilske potere deluju loše, povremeno čak i parodično.

Jacques Audiard se vratio špijuncu četrdeset godina kasnije kada je pisao finale pete sezone serije LE BUREAU DES LEGENDES, ali izuzev uspeha ovog filma, možemo reći da iz njega nije zavredelo da se prenese dalje.

Priča prati Jean Paul Belmonda, u ulozi junaka koji je poslat od strane francuske Službe da ubije afričkog diktatora da bi mu usled iznenadnog apizmenta bio poslužen kao trofej i podvrgnut suđenju i robiji. On beži iz radnog logora i iz Afrike stiže nazad u Pariz, isto kada i njegova meta dolazi u posetu Francuskoj, i Služba kreće u lov da ga se nekako reši.

Premisa je atraktivna i dosta trošena, ali nažalost nije naročito dobro izvedena ni u jednom aspektu. Počev od Belmondove harizme koja je tu ali apsolutno ne odgovara ovom junaku, preko Lautnerove naivne inscenacije, do scenarija koji je isprazan, ovde je sve zaista dosta skromno.

Film uspeva nekako da stigne od početka do kraja i ima izvesnu istorijsku vrednost. Ali, objektivno jedino što je od njega preostalo jeste tema Ennio Morriconea koja se često čuje na nekim elegičnim montažama i špicama, a koja sa samim filmom, likovima i pričom nikakve veze nema.

Muzička tema je ostala da živi mimo filma, a to je nažalost za nju i jedina logična sudbina.

* 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment