Thursday, December 15, 2022

COUPEZ!

COUPEZ! Michela Hazanaviciusa je rimejk japanske senzacije koju on pozicionira kao "mali" film posle preambicioznog promašaja LE PRINCE OUBLIE koji doduše nije naišao na tako crne reakcije kao što je moja, ali slutim da ipak nije baš imao recepciju na adekvatnom nivou.

Hazanavicius se ovde brže-bolje vraća temi kojom najbolje vlada a to je film. I pravi film o snimanju filma o zombijima u kome se snima film i pravi zombiji napadnu ekipu. Dakle, ideja je vrlo refleksivna, vrlo postmoderna, i Hazanavicius tu briljira u onome što je očekivano - ali posle LE PRINCE OUBLIE se ne može uzeti zdravo za gotovo - a to je sam film koji se snima i dat je u integralnoj formi, odnosno samo snimanje tog filma, dato u real timeu.

U drugom činu koji se odvija između ta dva briljantna set-piecea imamo život junaka u kome gledamo kako bivaju dovedeni u tu ponižavajuću situaciju da snimaju u real-timeu zombi film koji će se strimovati uživo na japanskom servisu. Ono što tu Hazanavicius postavi na nivou odnosa i motivacija kasnije veoma limitirano razrati u trećem činu, a jedan bitan motiv - želju rediteljeve kćerke da upozna trenutno aktuelnog glumca recimo u trećem činu ne aktivira uopšte.

Ne kažem da mi je to pokvarilo uživanje u filmu jer je Hazanavicius ispravno shvatio da će i nas zabaviti ono što njega najviše zabavlja a to je ta cela priča o filmu kao velikoj iluziji, i njegovom nastanku sa puno muke i improvizacije, i to je duhovito, briljantno izvedeno, i to je u suštini ovaj film.

Ono što ga odvaja od statusa remek-dela i ostavlja na nivou jako dobrog i veštog filma jeste upravo to što Hazanavicius ne unosi dublju karakternu transformaciju već ih ostavlja na tipskom nivou, što je legitiman postupak, da nam nije najavio kako planira neku dubinsku intervenciju a nje zapravo nema.

No, ova diskusija u suštini jeste ipak prevashodno čisto akademska i većinu gledalaca garant nije briga o tome šta je najavljeno a šta se desilo jer sve ovo je ukupno uzev efektno i zabavno.

Svakako da COUPEZ! automatski ulazi na listu filmova koje će profesori puštati studentima kako bi im objasnili proces nastanka filma.

Nama je zanimljiv detalj da lik pomoćnice režije Joanne Tanović igra glumica rodom sa Kosova i Metohije Luana Bajrami, što verujem nije slučajnost, ali dobro, ljudi smo.

Film je inače imao naslov Z i na apel ukrajinskih filmadžija je pred otvaranje Kana promenjen u COUPEZ dok je internacionalni naslov isti kao na japanskom originalu - FINAL CUT.

Hazanavicius u istoj godini kada i Assayas ima seriju IRMA VEP, pravi film o filmmakingu, i uprkos tome što ih u nekim segmentima zanimaju iste stvari, zapravo Assayas nudi ono što je Hazanavicusa manje zanimalo tako da su komplementarni.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment