Rodrigo Sorogoyen je u AS BESTAS snimio jedan na mnogo nivoa zanimljiv film. Po prvi put izlazi iz grada i odlazi na selo, donoseći razne anksioznosti koje su u agrarnom kraju mogu osetiti. Isto tako pravi odmak i u stilskom pogledu, ali u osnovnim autorskim obeležjima ostaje na liniji.
Glavni junaci priče su "stranci", bračni par Francuza u jednom galicijskom selu, koji su tu došli i naselili se u blizini daljih rođaka, krenuli da se bave poljoprivredom i odmah upali u sukob sa lokacima - jer su odbili da potpišu prodaju zemljišta norveškom vetroparku.
Ubrzo entuzijastični Francuzi postaju "veći katolici od Pape", odnosno veće lokalpatriote od samih meštana koji bi da pobegnu iz svog sela glavom bez obzira. I vremenom tenzija između njih i dva brata koji su frontmeni lokalne zajednice kreće da dobija opasne dimenzije.
Sorogoyen pravi triler i nema nikakve sumnje da ovo jeste tako žanrovski opredeljen film. Međutim, ne odlazi u smeru žanrovskog žargona, odnosno raznih elipsi i fokusiranja priče na jedan predznak i ostaje u domenu jedne veoma tenzične melodrame odnosno studije karaktera gde se napetost generiše u situacijama koje su nisu nužno trilerske, mada ima i takvih.
Isabel Pena i Sorogoyen u scenariju, koncipiraju film sa dosta istaknutom ulogom dijaloga, snažnim preispitivanjem društvenih pitanja i kontradikcija u kojim žive junaci, i svemu onome što ih dovodi do sloma.
Film je izuzetno atmosferičan, sveden, i usled samog rediteljskog postupka otvara pitanje žanrovskog predznaka, no na kraju time ipak samo proširuje okvire onoga što mi smatramo trilerom. Sorogoyen nije prvi reditelj koji je krenuo sličnim putem, ima francuskih preteča te vrste, ali tu estetiku svakako unapređuje za sadašnji filmski trenutak.
Sama tema napuštanja sela i poljoprivrede usled uspostavljanja enegergetskog odnosno industrijskog pogona prisutna je u raznim formama poslednjih godina, počev od izuzetnog filma PROMISED LAND Gusa Van Santa. Ona je prisutna i u svakodnevici ljudi širom sveta, pa i kod nas. U tom smislu, ovaj film ima i dozu direktne političke gotovo aktivističke aktuelnosti, no ona srećom proizlazi iz veoma kompaktne i jasne filmske priče.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment