Sunday, February 7, 2010

XX

Pogledao sam XX Kente Fukasakua, jednog od meni najdražih japanskih reditelja, upravo zbog toga što je uspešno spojio zapadni odnos prema ritmu sa fetišizmom svojstvenim japanskoj kinematografiji. Ubeđen sam da je Kenta bio izuzetno važan u radu na poslednjem, a možda i najvećem filmu pokojnog oca Kinjija BATORU ROWAIARU, upravo kao second unit director i scenarista i da je značajno doprineo kako samom konceptu filma tako i vrlo modernoj egzekuciji. Ja sam jedan od retkih koji obožavaju i BR nastavak a mislim da je Kenta uradio odličan posao i u revivalu franšize SUKEBAN.

U XX, Kenta ponovo pokazuje svoj dar za stvaranje energičnog repetoarskog filma, spaja određene elemente J-horora sa živahnošću raimijevskog pristupa stvarima koji podrazumevaju atmosferičnost, suspense, jump scares, kontrolisani goofiness koncepta sa finom dozom humora koji ipak ne devalvira celu priču u pravcu groteske.

U ovoj mešavini pristupa izuzetno je bitno da je Kenta sve vreme svestan koliko je goofy cela premisa i vešto žonglira time, tako da sve što je u filmu smešno namerno je smešno, i isto važi za sva preterivanja. Ono što je vrlo interesantno jeste i korišćenje određenih dosta radikalnih dramaturških rešenja sa flešbekovima i postepenim otkrivanjem likova u rašomonskom maniru što u suštini nije svojstveno slešerima koji se bave negativnim aspektima seoskog turizma. Ono što je najvažnije jeste da ti diskontinuiteti ne remete generalni adrenalinski rush koji stvara Kenta već ga uvećavaju amplifikujući određene situacije, naročito na početku, a potom odlažu payoff i uvećavaju "neizvesnost", iako ovo nije vrsta filma u kojoj je gledalac istinski upitan kako će da se završi.

Što se tehničke egzekucije tiče, Kenta pokazuje svoju zrelost koja daleko prevazilazi konkurenciju i što se tiče kadriranja i montaže, ovo je sve na visokom nivou.

XX se ne izdvaja kao naročito bitan J-horor iz prostog razloga što uprkos svom kvalitetu ne donosi previše lokalnog i atipičnog u svetskim okvirima. Pa ipak, zbog svoje odlične upotrebe mobilnog telefona, te neuralgične tačke savremenog horora, reč je o značajnom filmu pre svega sa zanatske strane. Kod Kente, mobilni telefon igra značajnu ulogu, i junaci ga intenzivno koriste, za razliku od ostatka žanra u kome mobilnom uglavnom nestane domet čim dođe u backwoods.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment