Pogledao sam SLEEPING DOGS Rogera Donaldsona iz 1977. godine, prvi novozelandski film koji je imao širu distribuciju u Americi. Danas je Novi Zeland poznat po brojnim success stories svojih reditelja i po velikoj tehničkoj bazi ali u ono vreme, to je bila zemlja sa marginalnom filmskom produkcijom ne samo na planu kvaliteta već i kvantiteta. U međuvremenu, Novi Zeland je lansirao nekoliko svetskih superstarova među kojima Donaldson zauzima posebno mesto. Donaldson je uprkos svom nenametljivom nastupu ostvario sjajan opus a naslovi poput pre svega WHITE SANDS a zatim i NO WAY OUT i GETAWAY čine da se velikom pažnjom čekam svaki njegov projekat.
SLEEPING DOGS je Donaldsonov debi koji je pored njega lansirao i Sam Neilla. Nastao je slobodno inspirsan romanom John Steada i govori o represivnom režimu koji zavlada Novim Zeladnom usled ekonomske krize što je bilo krajnje neobično za to podneblje u tom trenutku jer Novi Zeland je zemlja velike površine ali sa malim brojem stanovnika i ekonomskom/društvenom formacijom koja jako teško može skliznuti u takvo rasulo. U vccentru priče je čovek koji je neutralan ne želi da se prikloni ni fašističkim vlastima ni revolucionarima ali sticaj okolnosti ga uvlači u taj sukob i on postaje član pokreta otpora.
Interesantno je da su nekoliko godina kasnije u Australiji snimljeni Brian Trenchard-Smithovi TURKEY SHOOT i DEAD END DRIVE IN koji su se takođe bavili antiutopijskim represivnim društvom u žanrovskom ključu. Ove godine trebalo bi da izađe i rediteljski debi australijskog scenariste Stuart Beattieja TOMORROW, WHEN THE WAR BEGAN koji se najavljuje kao australijski RED DAWN. Dakle, Australija i Novi Zeland imaju ozbiljnu tradiciju antiutopije na filmu.
Film je vrlo solidno realizovan, Sam Neill ima leading man potencijal, to je jasno, a Donaldson pokazuje da vlada osnovnim zahvatima akcionog filma, plus ima veliku pomoć sjajnog DPa Michaela Seresina koji je u to vreme već počeo da radi sa Alan Parkerom. O pionirskim danima lokalne produkcije svedoči i to da je Alun Bollinger, kasnije DP slavnog Peter Jacksona bio rasvetljivač na ovom filmu. Kao američki gost u celoj priči pojavljuje se Warren Oates u upčetaljivoj epizodi američkog specijaliste dovedenog da očisti jedan kraj od pobunjenika.
Problem je u tome što Donaldson na početku svoje karijere nije uspeo da uravnoteži odnos ozbiljne karakterne studije i akcionog filma i čini se da scene između akcionih situacija ne donose dovoljno zanimljivih detalja da bi opravdale toliko trajanje. Otud SLEEPING DOGS ima ozbiljan problem sa ritmom.
U krajnjoj liniji, SLEEPING DOGS više stoji kao objava jednog velikog reditekljskog potencijala nego kao kvalitetan film sam po sebi.
* * / * * * *
SLEEPING DOGS je Donaldsonov debi koji je pored njega lansirao i Sam Neilla. Nastao je slobodno inspirsan romanom John Steada i govori o represivnom režimu koji zavlada Novim Zeladnom usled ekonomske krize što je bilo krajnje neobično za to podneblje u tom trenutku jer Novi Zeland je zemlja velike površine ali sa malim brojem stanovnika i ekonomskom/društvenom formacijom koja jako teško može skliznuti u takvo rasulo. U vccentru priče je čovek koji je neutralan ne želi da se prikloni ni fašističkim vlastima ni revolucionarima ali sticaj okolnosti ga uvlači u taj sukob i on postaje član pokreta otpora.
Interesantno je da su nekoliko godina kasnije u Australiji snimljeni Brian Trenchard-Smithovi TURKEY SHOOT i DEAD END DRIVE IN koji su se takođe bavili antiutopijskim represivnim društvom u žanrovskom ključu. Ove godine trebalo bi da izađe i rediteljski debi australijskog scenariste Stuart Beattieja TOMORROW, WHEN THE WAR BEGAN koji se najavljuje kao australijski RED DAWN. Dakle, Australija i Novi Zeland imaju ozbiljnu tradiciju antiutopije na filmu.
Film je vrlo solidno realizovan, Sam Neill ima leading man potencijal, to je jasno, a Donaldson pokazuje da vlada osnovnim zahvatima akcionog filma, plus ima veliku pomoć sjajnog DPa Michaela Seresina koji je u to vreme već počeo da radi sa Alan Parkerom. O pionirskim danima lokalne produkcije svedoči i to da je Alun Bollinger, kasnije DP slavnog Peter Jacksona bio rasvetljivač na ovom filmu. Kao američki gost u celoj priči pojavljuje se Warren Oates u upčetaljivoj epizodi američkog specijaliste dovedenog da očisti jedan kraj od pobunjenika.
Problem je u tome što Donaldson na početku svoje karijere nije uspeo da uravnoteži odnos ozbiljne karakterne studije i akcionog filma i čini se da scene između akcionih situacija ne donose dovoljno zanimljivih detalja da bi opravdale toliko trajanje. Otud SLEEPING DOGS ima ozbiljan problem sa ritmom.
U krajnjoj liniji, SLEEPING DOGS više stoji kao objava jednog velikog reditekljskog potencijala nego kao kvalitetan film sam po sebi.
* * / * * * *
No comments:
Post a Comment