Pogledao sam KAERLIGHED PA FILM Ole Bornedala. Reč je o filmu koji objašnjava paradigmu koju je pokušao da dostigne Srdan u svom abandonovanom (?) projektu OBOREN POGLED i kasnije u KLOPCI. Ovo je ta vrsta arty euro-trilera sa transgresivnom pričom i holivudskom realizacijom ali superiorno realizovana.
Bornedal je jedan od palih evropskih anđela sa početka devedesetih koji su otišli u Miramax i uiglavnom proćerdali ugovore koje su im Weisnteini dali. Doduše, Bornedal je snimio čak solidan film po svom evropskom originalu, ali kasnije nije razvio dalju karijeru.
U nekim naslovima koje je radio po povratku, Bornedal je pokazivao tehničku kompetentnost holivudskog nivoa a u VIKARENu čak i sklonost narativu koji je po svojoj postavci bliži holivudskom filmu. U novom filmu, uz pomoć DPa Dana Laustsena koji ima holivudsko iskustvo pravi tehnički besprekorno realizovan arty triler sa izvanrednom vizuelnom kulturom, pričom koja je uvek na granici melodrame i trilera i majstorskom montažom koja daje posebnu dubini strukturi.
Iako scenario u pojedinim tačkama nudi izvesna neubedljiva rešenja, Bornedal to uspeva da prevaziđe maksimalnim korišćenjem svake dramske situacije, uključujući tu i one malo verovatne koje kroz mudro korišćenje čini krajnje ubedljivim i intrigantnim. Bornedal u ovom filmu prepoznaje većinu dugmadi koja mu priča nudi i pritiska ih kako treba.
Ono što je bio najveći rizik jeste filmska samosvet glavnog junaka data u parafrazi klasičnog noir voiceovera. Na svu sreću, film nikada ne postaje žanrovski pastiš već je pre reč o filmu sa junakom koji je svestan postojanja kinematografije i žanrovskih konvencija iz filmova.
Naš čovek Dejan Lučić, koji je posle Refnovih i Spang Olsenovih filmova imao cameo u KLOPCI kao čovek koga ubija Glogovac ima dosta bitnu ulogu. Međutim, najveći gem ovog filma je Šveđanka Rebecka Hemse koju znamo iz STRANDVASKARENa. Ona je odlična u ulozi komatozne femma fatale i uspeva da iskomunicira energiju i ubedi publiku kako je zavela glavnog junaka. Danski leading man Nikolaj Lie Kaas ima odličan turn u manjoj ulozi glavnog negativca. Gluma je kompetentna i na očekivano visokom nivou.
Ne znam koji su Bornedalovi planovi, ali ovo je tip filma koji bi nekom drugom reditelju obezbedio priliku u Holivudu. Nisam siguiran da li bi se on vraćao ili ne ali sudeći po profilu ovog filma, rekao bih da ga zanima tehnički usavršen filmmaking kakvim bi mogao da se bavi u Holivudu.
* * * / * * * *
Bornedal je jedan od palih evropskih anđela sa početka devedesetih koji su otišli u Miramax i uiglavnom proćerdali ugovore koje su im Weisnteini dali. Doduše, Bornedal je snimio čak solidan film po svom evropskom originalu, ali kasnije nije razvio dalju karijeru.
U nekim naslovima koje je radio po povratku, Bornedal je pokazivao tehničku kompetentnost holivudskog nivoa a u VIKARENu čak i sklonost narativu koji je po svojoj postavci bliži holivudskom filmu. U novom filmu, uz pomoć DPa Dana Laustsena koji ima holivudsko iskustvo pravi tehnički besprekorno realizovan arty triler sa izvanrednom vizuelnom kulturom, pričom koja je uvek na granici melodrame i trilera i majstorskom montažom koja daje posebnu dubini strukturi.
Iako scenario u pojedinim tačkama nudi izvesna neubedljiva rešenja, Bornedal to uspeva da prevaziđe maksimalnim korišćenjem svake dramske situacije, uključujući tu i one malo verovatne koje kroz mudro korišćenje čini krajnje ubedljivim i intrigantnim. Bornedal u ovom filmu prepoznaje većinu dugmadi koja mu priča nudi i pritiska ih kako treba.
Ono što je bio najveći rizik jeste filmska samosvet glavnog junaka data u parafrazi klasičnog noir voiceovera. Na svu sreću, film nikada ne postaje žanrovski pastiš već je pre reč o filmu sa junakom koji je svestan postojanja kinematografije i žanrovskih konvencija iz filmova.
Naš čovek Dejan Lučić, koji je posle Refnovih i Spang Olsenovih filmova imao cameo u KLOPCI kao čovek koga ubija Glogovac ima dosta bitnu ulogu. Međutim, najveći gem ovog filma je Šveđanka Rebecka Hemse koju znamo iz STRANDVASKARENa. Ona je odlična u ulozi komatozne femma fatale i uspeva da iskomunicira energiju i ubedi publiku kako je zavela glavnog junaka. Danski leading man Nikolaj Lie Kaas ima odličan turn u manjoj ulozi glavnog negativca. Gluma je kompetentna i na očekivano visokom nivou.
Ne znam koji su Bornedalovi planovi, ali ovo je tip filma koji bi nekom drugom reditelju obezbedio priliku u Holivudu. Nisam siguiran da li bi se on vraćao ili ne ali sudeći po profilu ovog filma, rekao bih da ga zanima tehnički usavršen filmmaking kakvim bi mogao da se bavi u Holivudu.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment