THE ADVENTURERS Lewisa Gilberta je film koji je snimio u trenutku kada je dostigao najveći moć. Posle uspešnog i značajnog filma ALFIE i više nego uspešno ispunjenog zadatka u pravljenju Bonda sa YOU ONLY LIVE TWICE, Gilbert odlučuje da ekranizuje Harolda Robbinsa, bestseler pisca kome “dobar ukus” nije primaran i to čini u jednoj zanimljivoj mešavini davidelanovskog epskog pristupa, nasilja i cinizma špageti vesterna, efektne stripovske akcije i viskontijevskih euro zahvata sa upotrebom zumova, sugestivne montaže i naglašene erotičnosti koja se graniči sa perverzijom. Ovakav spoj sugeriše neko haotično i besmisleno delo kao katalog popularnih i uspešnih pristupa svog vremena, ali Gilbert za početak zaslužuje čestitke što je uspeo da sve to spoji u jedan zapravo vrlo koherentan film.
THE ADVENTURERS traje čitava tri sata ali mu se ne može zameriti da je dosadan. Štaviše, film je vrlo dimaničan. Naravno, ovakav ekskluzivni format svojstven spektaklima Starog Holivuda i obimnim porodičnim sagama delovao je priličmo deplasirano 1970. godine kada je Novi Holivud u usponu, a što je još važnije i primenjen na pulp iz pera Harolda Robbinsa. Gilberotva odluka da u formalnom pa i suštinskom pogledu Robbinsa radi sa punim ubeđenjem, kao priču koja zaslužuje A-tretman pretvorila je THE ADVENTURERS u vrhunski kič jer svako malo po stoji poneki melodramski eksces svojstven sapunskoj operi koji dezavuiše takav pompezan rediteljski postupak.
Međutim, film uprkos svemu tome ostaje spektakularan i moćan u svom zamahu jer obrađuje preko četvrt veka u životu jednog junaka a realizacija se graniči sa bondarčukovskim “nepitanjem šta košta”. Film je sniman u Italiji, Americi i Kolumbiji, i koštao je toliko puno da se na blagajnama teško mogao isplatiti iako je zaradio tada oko sedam i po miliona dolara a to bi danas bilo oko pedeset miliona dolara. Za tročasovni spektakl koji ima i ljubavnu i akcionu i socijalnu i političku dimenziju to nije zanemarljiva zarada ali u odnosu na budžet to nije bilo dovoljno.
Komercijalna promašenost je naravno bila ispraćena i negativnim kritikama. Kritičari su se utrkivali u ukopu THE ADVENTURERSa pa je na kraju ovaj film završio i u antologiji “loših filmova” koju su priredili organizatori Zlatne maline.
Međutim, uprkos tome što se to može protumačiti kao geekovsko inaćenje, smatram da je ovaj film zapravo oklevetan. Naime, imao je Gilbert nekoliko što subjektivnih što objektivnih motiva da se na ovaj način okrene filmu.
Prvo, mi Gilberta pamtino kao rutinera, profesionalca ali on je u tom trenutku dobio nagradu žirija u Kanu za ALFIEja i snimio par izuzetno uspešnih filmova jedan za drugim. Nema dakle razloga da sebe Gilbert u tom trenutku ne sagleda kao kanskog laureata kome se može dopustiti ovako ekskluzivan pogled na film. Ako tome dodamo da je na početku karijere Gilbert snimao B-filmove, da je bio majstor za second feature, očekivano je da se odlučio za format u kome će zauzei čitavo veče u bioskopu - THE ADVENTURERS je puštan u dva čina - jednom dvočasovnom i jednom jednočasovnom.
David Lean je u DOCTOR ZHIVAGOu na Orijentu našao Omara Sharifa za glavnu ulogu, Lewis Gilbert je našao Bekima Fehmiua. U tom trenutku Gilbert je kanski laureat, Fehmiu je protagonista filma koji je pokorio Kan. Dosta logičan spoj, za ne? Kao kad bi Nolan pozvao Tahara Rahima da mu glumi.
Nijedan naš glumac ni pre ni posle ovog filma nije dobio priliku da bude headliner ovakvog internacionalnog spektakla. Fehmiu je kasnije glumio i u boljim i u poznatijim da ne kažem uspešnijih holivudskim produkcijama kao što je BLACK SUNDAY Johna Frankenheimera ali nikada nije dobio ovako veliku i dominantnu glavnu ulogu kao u ovom slučaju kada je Robbins praktično fikcionalizovao život Porfirija Rubirose.
Možda bi film bolje prošao da je headliner bio neko kao Paul Newman ili Steve McQueen ali Bekim Fehmiu je ispunio svoj glumački zadatak i šteta je što je kao holivudski leading man potonuo zajedno sa Gilbertovim filmom.
Na svu sreću reputacija totalnog trainwrecka omogućila je THE ADVENTURERSu da ima čak dva različita DVD izdanja tako da film ipak ostaje dostupan ljudima koji imaju hrabrosti da mu se podvrgnu.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment