MAYUMI: VIRGIN TERRORIST je prvi film koji je Shin Sang-ok snimio posle bekstva iz Severne Koreje. Ovaj film upravo govori o Severnoj Koreji i o akciji severnokorejskih obaveštajaca da podmetnu bombu u avion Korean Airlinesa na letu iz Bagdada i obore ga u novembru 1987. godine ne bi li destabilizovali režim u Seulu pred Olimpijske igre 1988.
Shin Sang-okov film traje 130 minuta po onome što navodi literatura. Ja sam gledao cut od 80 minuta. Otud saki komentar o zapletu i tokovima priče koji ću navesti treba uzeti sa rezervom.
Isto tao mislim da su kritike koje otpisuju ovaj film takođe preterane. Da, ovo nije izuzetan film ali čak i surovo skraćen na 80 minuta ima smisla.
Film prati dva paralelna toka - jedan je akcija grupe južnokorejskih kamiondžija koji rade u Iraku i žele da zarade novac prevozeži robu od Barselone do Iraka pred povratak kući. Oni će se naći na fatalnom letu 858 a na vožnji od Barselone od Iraka će im se ukrstiti putevi sa severnokorejskim obaveptajcima poslatim iz Pjongjanga preko Moksve, Budimpešte, Beča i Beograda na put za Bagdad.
Film provodi deo vremena u Beogradu i u Beogradu su snimljeni neki eksterijeri u kojima se vidi Sava Centar odnosno Hotel Metropol u koji su severnokorejski operativci smešteni i gde su navodno primili eksplozivni materijal.
Prikazana je i scena ulaska u avion na Surčinu. Naši carinici nažalost nisu verdostojno kostimirani ali su svakako stručniji od iračkih jer nisu dozvolili severnkorejskim operativcima da unesu detonator u obliku tranzistora sa baterijama u sebi.
Elem, u Bagdadu su stavili baterije…
Kada bomba eksplodira, film počinje da se vraća svom naslovu i prikazuje Mayumi, lažnu japansku turistkinju a zapravo lingvistkinju iz Severne Koreje koja je prošla obuku i još pre ove akcije učestvovala u nekim akcijama. Film prikazuje njene grčevite pokušaje da se posle neuspelog pokušaja samoubistva u Bahreinu pravi da je iz Japana, i konačno suđenje na kome se pokajala zahvaljujući čemu je na kraju i pomilovana posle smrtne presude.
Film je dinamičan i iznenađujuće autentičan u odnosu na one informacije koje su nam dostupne o ovom slučaju. U ovom cutu doduše deluje potpuno nepotrebno ovo humanizovanje kamiondžija koji su bili među stradalima, osim kao metafore dve grupe ljudi iz istog naroda kojima su se ukrštali putevi uprkos potpuno suprotnim namerama.
Otud trebalo bi videti širu verziju ne bi li se prepoznalo ima li nekog šireg okvira u kome te dve priče imaju neko jače preplitanje i postoji li recimo i neka treća priča. U odnosu na neki prosek tadašnje južnokorejske produkcije, ova koprodukcija sa SAD deluje sasvim pristojno u tehničkom pogledu.
Shin je kroz čitavu karijeru radio u dobrim uslovima, čak i kad je bio kod Kima pa ne čudi da je i ovde u suštini imao neke benefite snimanja van Koreje, zapadnih glumaca u ulogama Zapadnjaka i nekih drugih stvari koje su njegove kolege često videle kao luksuz.
George Kennedy, specijalista za disaster filmove a naročito za one na temu avionskih nesreća, pojavljuje se u ovom filmu u maloj ulozi američkog istražitelja u Bahreinu. S jedne strane smešta MAYUMI u korpus air disaster filmova, s druge strane, to nije tačno jer ovo nije film blizak AIRPORTu i sličinm serijalima.
Sama eksplozija je realizovana vrlo zanimljivo u zamisli i spordično vešto mada je rad sa maketama u pojedinim detaljima goofy. Međutim, sama priroda oštećenja koje je bomba napravila napravljena je jasno i objašnjava do čega je došlo.
Shin Sang-ok je u ovom filmu sebe verovatno pomalo i želeo da positoveti sa Mayumi jer je ipak dobrih osam godina bio Kimov operativac i u zapadnoj javnosti tvrdio kako je tamo boravio dobrovoljno. Otud se MAYUMI: VIRGIN TERRORIST dosta potcenjuje kao jedno par exellence lično i zapravo ispovedno delo.
* * / * * * *
No comments:
Post a Comment