Thursday, April 29, 2010

9:06

Pogledao sam 9:06 Igora Šterka i mogu reći da je ovaj film za mene bio priličan letdown, pre svega jer sam jako mnogo očekivao. Ove godine sam bio u Portorožu kada je bukvalno uzeo sve nagrade i potukao Kozolea do nogu, ali u odnosu na Kozoleovu SLOVENKU, meni je 9:06 možda potencijalno zanimljiviji ali na nivou krajnjeg rezultata neuporedivo slabiji film.

Šterk i scenrista Siniša Dragin opredelili su se za pravljenje jednog egzistencijalističkog para-krimića, sa većim akcentom na egzistencijalizam nego na krimić, što je meni potpuno u redu, i negde na tom putu su umetničku ambiciju počeli da ispoljavaju kroz pre svega nejasan narativ u kome se umetnički postupak najviše ispoljava time što su načini izlaganja priče konfuzni. U redu, ovo nije vrsta filma u kojoj se priča izlaže gledaocu pitko i u redu je ako gledalac treba da se pomuči, ali u određenom trenutku kada se pomuči shvati da je slagalica koju (intelektualno) slaže zapravo dosta banalna a u pojedinim psihološkim nijansama čak i detinjasta.

DP Simon Tanšek u pojedinim trenucima isporučuje zaista sjajne kadrove, ali pošto ne verujem u mastering ex-yu DVDova ni inače, a ovo je gledano na DVDu, imao bih neke primedbe na osvetljenje, pošto u određenim deonicama gloss ovog filma podseti na televiziju. Međutim, hajde da zbog DVDa i mogućnosti da je loše masterovan, ostavimo pitanja osvetljenja po strani.

Film koji je u 9_06 najviše parfraziran je TENANT i rekao bih da je to vrlo očigledna referenca, međutim, ovde naprosto nema te harizme, ni u rediteljskom, a ni u glumačkom smislu. Film ima ne samo upadljivo antipatičnu podelu, već je u nekim ulogama podela čak i takva da se likovi nedovoljno razlikuju (primer su ljubavnice glavnog junaka).

Za razliku od POKRAJINE ŠT. 2 u kome poigravanje žanrom daje lep pay off, ovde se pokreću neki jako rafinirani mehanizmi svojstveni filmskim klasicima ali malo koji funkcioniše.

Film je navodno dobio smisao u montaži, i kažu, napor našeg čuvenog montažera Petra Markovića ga je spasao. Postupak koji je svojstven za Peru je skraćivanje filma (setimo se njegove operacije sklapanja filma DIŠI DUBOKO) ali ovog puta 9:06 odaje utisak predugog filma čak i sa trajanjem od 71 minut.

* * / * * * *

No comments:

Post a Comment