Friday, April 30, 2010

HANNIE CAULDER

Smrt Roberta Culpa učinila je da na Internetu masovnije postane dostupan HANNIE CAULDER, vestern Burta Kennedyja snimljen u britanskoj produkciji. Kennedy je jedna od najznačajnijih figura u istoriji vesterna, i kao scenarista koji je radio sa takvim velikanima kao što je Budd Boetticher i samostalno kao reditelj koji je uneo specifičnu vrstu humora u američki star-vestern.

HANNIE CAULDER je snimljen u britanskoj produkciji 1971. godine i u tom smislu, ima u sebi dosta stilema svojstvenih špageti-vesternu, odnosno interpretacijama vesterna koje su snimane van Amerike, uprkos tome što je reč o radu američkog reditelja. To se pre svega odnosi na samu primenu formula vestern filma koje bivaju potpuno geografski dislocirane i smeštene u jedan potpuno proizvoljan milje, oličen u specifičnom Tex-Mex spoju prirodno proizašlom iz činjenica da je film sniman u Španiji.

U tom smislu, uprkos Burtovoj umešanosti, HANNIE CAULDER se najpre može smatrati špageti-vesternom.

Ono što je najtransgresivnije u samoj postavci jeste sam koncept po kom su postavljeni likovi. Naime, Kennedy kombinuje komediju, romansu i vrlo tvrd vigilante zaplet baziran na vrlo neprijatnim događajima. Film uporedo prati tri desperadosa koje igraju vestern ikone Strother Martin, Jack Elam i Ernest Borgnine koji su istovremeno surovi i malo goofy, žrtvu kojoj su njih trojica ubili muža i brutalno je silovali - koju igra Raquel Welch i u većem delu filma nosi pončo na golo telo (jedinstven slučaj neprekidno objektifikovane žrtve silovanja na filmu) i Man With No Name figure lovca na ucene koji joj pomaže da se osveti a igra ga Robert Culp stilizovan kao revolveraš-intelektualac-Clint Eastwood egzistencijalista.

Priča se razvija vrlo pitko uprkos neobičnom paralelnom toku, i odnos koji razvijaju Culp i Welch u pojedinim momentima podseti na TWO MULES FOR SISTER SARA.

Međutim, kada nasilje krene da se dešava, izuzetno je krvavo, surovo i što je najvažnije Kennedy po uzoru na Peckinpaha intenzivno koristi slow-motion i nalazi mu vrlo konkretnu svrhu unutar akcionih scena. Očigledno je da Kennedy kao jedna old school rediteljska figura nije do kraja prihvatio slow-motion kao vid estetizacije nasilja, i otud ga je koristio kao vid narativnog oplemenjivanja akcionih situacija.

HANNIE CAULDER je neobičan i vrlo kvalitetan vestern koji je nažalost ostao zanemaren kao prrimer poznog Kenedyjevog exploitation naslova. Izveštaji sa snimanja govorili su o malodušnosti ekipe - recimo Culp je snimao ovaj film u nadi da će mu Trigon omogućiti da dobije three picture deal kao reditelj. Ipak, u samom filmu se ne vidi da je reč o naslovu koji su članovi ekipe radili čekajući nešto bolje.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment