Sunday, October 7, 2018

A STAR IS BORN

A STAR IS BORN Bradleya Coopera je izvanredan rediteljski debi, uprkos tome što govorimo o filmu koji ima sto mana. Ali, kako kaže stara poslovica, dobar film ima sto mana, a loš samo jednu. Tako i A STAR IS BORN, ukoliko se gledalac ne poveže sa njegovim glavnim adutima, a to su zvezde u glavnim ulogama, i muzika, u principu nema šta da traži u bioskopu dok se on daje. Imao sam sreće da su mi legli i Bradley Cooper kao glumac kog rado gledam, i cenim, i Lady Gaga, koja mi uprkos višegodišnjoj globalnoj popularnosti nije preterano poznata niti imam odnos prema njoj. Isto važi i za muziku koja mi je delovala kao najveći rizik u ovom filmu. Naime, da bi neko bio zvezda mora da ima nešto zeitgeisty u muzici, a ona je danas najpre oblikovana dinamičnim trendovima koji traju vrlo kratko, i pitao sam se kako će biti artikulisano sve to. Kako će biti prikazana "dobra" a kako "loša" muzika, kojim se žanrovima likovi uopšte bave itd.

I to je urađeno vrlo vešto. Bradleyev lik je negde na pola puta između Bruce Spingsteena i Chrisa Cornella a Lady Gaga je recimo kao Nelly Furtado, kreće kao singer songwriter i postaje pop izvođač. Stoga, A STAR IS BORN ne preza od toga da neke muzičke žanrove same po sebi prikaže više ili manje vrednim, što bi mi po definiciji smetalo, ali to radi sa stilom.

Kako rekoh, svakako da je muzika, pored zvezda, treći element koji mora da "kupi" gledaoca, i ja sam se i u tome našao. Dakle, imao sam jako puno sreće.

U protivnom, imao bih fokus na scenario koji u pojedinim momentima ume da bude dosta krut, pa i neotesan u nekim direktnim intervencijama kroz replike i odnose likova. Ukoliko harizma zvezda i muzike ne može to da vam sakrije, A STAR IS BORN ume biti slučaj poluprazne čaše. Ali ako uspe, onda se pretvara u prvoklasno bioskopsko iskustvo.

Cooper je snimio Xti rimejk ideje koja je sama po sebi aproprijacija klasika dramske literature, i uspeo je da napravi nešto vrlo retko. Naime, ovo je grownup movie koji je istovremeno i bajka. Ovo je star vehicle koji je istovremeno u stanju da otvori Veneciju. Ovo je film u kome Holivud pokazuje ono najbolje što ima u pogledu osoba koje će staviti na ekran a sebi dozvoljava ako ne indie a onda rediteljski postupak koji koketira sa art houseom. Pored DP Matthew Libatiquea, Cooper sa Aronofskim i WRESTLERom deli i okrenutost kadar-sekvencama, neke postupke gde se scene iskazuju kroz detalj. Doduše, nota bene, Aronofsky baš na WRESTLERu nije radio sa Libatiqueom već sa Maryse Alberti, ali ovaj jeste njegov redovni DP i čovek kog je uveo u holivudski mejnstrim.

Scene svirke su vibrantne, rekonstrukcija rok koncerta je ubedljiva, i Cooper potpisuje film koji jako dobro izgleda za 36 miliona dolara što je suma koju studiji daju onda kada su spremni da se kockaju i da ne izgube ništa, ili da ne izgube mnogo. To je recept po kom je uostalom nastao HANGOVER. Sada, A STAR IS BORN kao producenti potpisuju sami Cooper i Phillips i zanimljivo je kakve stvari su se izrodile iz HANGOVERa uključujući WAR DOGS i A STAR IS BORN.

Malo je reći da se Warneru ova kocka isplatila. Ne samo da su dobili crowd pleaser i award contender u isto vreme, ne samo da su otvorili Veneciju, dobili su novog glumca-reditelja koji se savršeno uklapa u kulturu studija koji je odgajio Clinta Eastwooda i Mela Gibsona.

Bradleyu se isplatilo što je neko vreme vodio Clinta na pišanje. Uspeo je da od njega preuzme ovaj projekat i napravi više nego uspešnu reaktuelizaciju jednog ikoničnog holivudskog propertyja. Iako je A STAR IS BORN bio property pre nego što su DC i Marvel izmišljeni, kad je i sam Stan Lee bio mali, u današnjem miljeu, ovaj film odiše autentičnošću i ljudskošću, a to dovoljno govori o stanju ostatka ponude.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment