Wednesday, October 31, 2018

MARTESA

MARTESA Blerte Zeqiri je melodrama snimljena u našoj južnoj pokrajini, nažalost pod zastavom tzv. Kosova i Albanije. Takozvanost Kosova je paradoksalno i ključna mana ovog filma jer ga neumitno opterećuje potrebom da se pozicionira u odnosu na devedesete i na delovanje srpskih snaga bezbednosti, pa scene u kojima porodica čeka leševe koji treba da budu doneti iz centralne Srbije i flešbekovi na 1999. smetaju u praćenju osnovne priče o dva ljubavnika čiji odnos mora da se raspadne jer se jedan od njih ženi.

Činjenica da MARTESA potpuno bezrazložno opterećena politikom, ne znači da bi ovaj film jednodimenzionalan da je ostao u melodramskoj ravni jer ovo nije ni queer ni single-issue film u tom slučaju. Naime, u maniru zapadnoevropskih melodrama Blerta Zeqiri gradi zanimljive karaktere, vibrantnu atmosferu i odnose, i uprkos tome što ovo nije melodrama sa snažnim narativnim zamajcem, celu priču uspeva da istera od početka do kraja na ubedljiv i dinamičan način.

MARTESA je film krupnih planova, sa dosta pokreta kamere i u vizuelnom pogledu nudi materijal za vrlo preciznu montažnu artikulaciju u čemu uspeva. Nisam imao priliku da vidim čitavu produkciju iz naše nemirne južne pokrajine, ali od onoga što jesam video MARTESA je daleko najozbiljnije ostvarenje.

Ako bismo ovaj film uvrstili među dela snimljena u Srbiji, a nema razloga da to ne uradimo, MARTESA bi se svakako našla pri vrhu ovogodišnje ponude.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment