Pogledao sam poljski film WILCZYCA Mareka Piestraka. Ovaj film o vukodlaku se uslovno može nazvati hororom iako zapravo nije konstituisan sa tipičnim žanrovskim ambicijama u cilju stvaranja strave, užasa, nelagode, napetosti već je pre svega koncipiran kao "pričanje priče" bez previše žanrovskih konvencija. Ako imamo u vidu da je reč o filmu iz 1983. godine, kada vukodlak kao tema više ne samo da nije inovativan već je i poprilično često eksploatisan u žanru, Piestrakov pristup deluje prilično out of place.
Pa ipak, WILCZYCA deluje vrlo prijatno uprkos svojim ozbiljnim problemima zato što generalno nema puno naslova koji se mogu ubrojati u horore iza Gvozdene zavese, i po svojoj atmosferi podseća na filmove Đorđa Kadijevića snimljene kod nas, što u startu snižava kriterijume i uvodi ga u jednu potpuno drugu ravan posmatranja. Na svojoj strani Piestrak svakako ima kvalitet koji istočnoevropske kinematografije tog doba a to je da tada ne postoje schlock niskobudžetni filmovi, sve se radi ozbiljno i koliko-toliko profesionalno.
Ipak, reklo bi se da je Kadijević znatno superiorniji reditelj od Piestraka, ne samo zato što je njegova interpetacija sličnih tema superiornija i upečatljivija već i zato što Piestrak ima ozbiljne probleme ne samo unutar žanrovskog izraza već i generalno na nivou vođenja priče. WILCZYCA je zbog toga jedan pre svega konfuzan film, sa prilično nezanimljivim glavnim junakom i ozbiljnim problemima kad je reč o razumljivosti dešavanja.
U svakom slučaju, gledanje ovog filma je bitna informacija za sve ljubitelje žanra a nama koji smo navikli na jugoslovensku kinematografiju nudi dosta prepoznatljivih zahvata i nimalo nije dosadan.
* * / * * * *
Pa ipak, WILCZYCA deluje vrlo prijatno uprkos svojim ozbiljnim problemima zato što generalno nema puno naslova koji se mogu ubrojati u horore iza Gvozdene zavese, i po svojoj atmosferi podseća na filmove Đorđa Kadijevića snimljene kod nas, što u startu snižava kriterijume i uvodi ga u jednu potpuno drugu ravan posmatranja. Na svojoj strani Piestrak svakako ima kvalitet koji istočnoevropske kinematografije tog doba a to je da tada ne postoje schlock niskobudžetni filmovi, sve se radi ozbiljno i koliko-toliko profesionalno.
Ipak, reklo bi se da je Kadijević znatno superiorniji reditelj od Piestraka, ne samo zato što je njegova interpetacija sličnih tema superiornija i upečatljivija već i zato što Piestrak ima ozbiljne probleme ne samo unutar žanrovskog izraza već i generalno na nivou vođenja priče. WILCZYCA je zbog toga jedan pre svega konfuzan film, sa prilično nezanimljivim glavnim junakom i ozbiljnim problemima kad je reč o razumljivosti dešavanja.
U svakom slučaju, gledanje ovog filma je bitna informacija za sve ljubitelje žanra a nama koji smo navikli na jugoslovensku kinematografiju nudi dosta prepoznatljivih zahvata i nimalo nije dosadan.
* * / * * * *
No comments:
Post a Comment