Monday, July 13, 2009

LISICE

Pogledao sam LISICE Krste Papića. Za razliku od IZBAVITELJA, ovd već imamo posla sa izrazito relevantnim filmom.

Scenario su napisali Mirko Kovač i Krsto Papić i u ovom filmu je Kovač u formi bliskoj MALIM VOJNICIMA. Ruku na srce, MALI VOJNICI su jači high cocnept od LISICA, i imaju veći internacionalni appeal, ali LISICE su takođe odlično postavljen scenario sa sjajnim konceptom i mračnim ishodom koji proističe iz samog miljea i karaktera.

Zaista, svi naši aktuelni scenaristi i reditelji koji pretenduju da donesu neku sliku mraka i zla koje vlada na našim prostorima, za početak treba da prouče ovaj Kovačev diptih i pokušaju da ga dostignu.

Iako se na nivou strukture i postavke određenih scena, LISICE svakako mogu osporavati pošto u nekoliko navrata postoje izvesne teatralne postavke u izlaganju likova, scenario je impozantno moderan, i što se tiče poznavanja stukture naši scenaristi u međuvremenu, nažalost, nisu daleko odmakli od ovoga. Kao FESTEN pre FESTENa, LISICE se dešavaju u rasponu od nekoliko sati tokom svadbe jednog hercegovskog Hrvata 1948. godine.

Tokom svadbe počinje da se odvija jedna perverzna igra dominacije između lokalnog partijskog funkcionera koji je uvaženi gost, lokalnog naroda i utvara u liko nekoliko oznaša koji su tu došli da privedu nekoga ali niko ne zna koga.

U toku svadbe će se u nekoliko navrata preokretati odnosi među likovima i to vrlo uverljivo a sve će kulminirati vrhunski fatalističkom završnicom.

Da se poređenje sa FESTENom samo ne nameće, LISICE bi se mogle smatrati jugoslovenskom pretečeom IRREVERSIBLEa.

Naime, pored mračnih tajni i odnosa, LISICE donose jednu suspreghnutu ali opipljuvu sekusalnost koja se oslobađa u dve upečatljive, antologijske, scene - jedna je devojačka proto-lezbejska igra a druga je produžena scena silovanja. U kinematografiji poznatoj po scenama silovanja LISICE su dale vrlo značajan doprinos sa jednom od dostojanstvenijih i umetnički oblikovanijih scena tog tipa.

Papićev rediteljski koncept je minimalistički u skladu sa samim miljeom koji je krševit i opor, te je takav i film. Ipak, vrlo se vodi računa o mizanscenu i Papić ističe filmične elemente kako same lokacije tako i svadbe kao rituala.

Fabijan Šovagović u ulozi dobrohotnog mladoženje koji sluti tragediju je kao i uvek klasa za sebe. Jagoda Kaloper kao Višnja je vrlo hrabro i svedeno odigrala svoju ulogu koja ju je uz MISTERIJE ORGANIZMA potvrdila kao jednog od seks simbola jugoslovenskog art filma.

U političkom smislu, Kovač i Papić su napravili zreo film koji ilustruje fatalni spoj ideologije čijem je sprovođenju inherentan teror i našeg mentaliteta. Film je smešten u vreme IBa, tada još uvek ne sasvim prepoznatog kao devijantnog, naročito ne u Hrvatskoj, te u tom smislu, može se smtarti vrlo provokativnim iako nominalno ne udara na sistem već na njegovu zaostavštinu. LISICE su jedan od retkih hrvatskih filmova koji se smatraju delom Crnog Talasa.

Uz MALE VOJNIKE, LISICE se mogu gledati i kao doble-bill sa BALADOM O SVIREPOM... pošto je tema dosta slična ali BALADA ima više lirski i apolitičniji pristup. Osramoćenu ženu u oba filma inače igra Jagoda Kaloper, ali i mimo toga, među sasmim glavnim junacima tih filmova postoje izvesne sličnosti.

U svakom slučaju, LISICE su must-see za svakog ljubitelja jugoslovenskog filma koji bi želeo da ga malo bolje upozna.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment