Friday, July 3, 2009

IVANSXTC

Dugo sam tražio prvi film iz antiholivudskog diptiha Bernard Rosea, IVANSXTC. iz 2002. godine. Kada sam ga krajem prošle godine konačno locirao, zagubio sam disk na kome je bio tek nedavno sam uspeo da ga lociram.

IVANSXTC. je film sa kojim je Bernard Rose započeo svoju introspektivnu antiholivudsku fazu, velikim delom motivisan uznemirujućim iskustvom koje je imao sa studijima, naročito Warnerom za koji je snimao novu ekranizaciju Ane Karenjine. Posle tog filma, praktično, Rose odlučuje da se osamostali, verovatno ubeđen da dalja kohabitacija sa studijima nema naročitog smisla. Iako je Rose imao dosta solidan holivudski opus, očigledno da spada među engleske hip reditelje sa kraćim fitiljem, ne toliko kratkim kao Tony Kaye ali ne ni mnogo dužim od Stephen Norringtona.

Roseovim otcepljenjem, Holivud svakako jeste izgubio vrlo lucidnog reditelja izuzetne vizuelne pismenosti, ali čini mi se da ni kroz IVANSXTC. ni kroz SNUFF MOVIE nije dobio istinski opasnog protivnika.

Rose se naime odmetnuo u reditelje koji su početkom dvehiljaditih utočište našli u snimanju digitalnom tehnikom. i to ne u high-tech smislu kao Michael Mann već upravo u prljavom cinema verite stilu. Štaviše, baš su holivudski migranti Barbert Schroeder i Bernard Rose snimili svoje potentne, autonomne filmove na digitalnoj tehnici ali su tom prilikom morali da žrtvuju i širu publiku.

U tom smislu, Bernard Rose je snimio film velike snage i snažne kritičraske recepcije ali je isto tako reč o naslovu koji je uprkos vrhunskoj reputaciji danas bezmalo nedostupan. O tome govori ne samo to da su ga jedva locirali moji jataci nego je i DVD koji sam hteo da naručim preko Amazona bio rasprodat. Dakle, IVANSXTC. je film koji maltene ne postoji.

To je šteta jer Rose je snimio vrlo interesantnu studiju holivudskog sistema. Film je istovremeno i ekranizacija Tolstoja i priča inspirisana autodestrukcijom holivudskog agenta Jay Moloneya. Ono po čemu se ovaj film razlikuje od drugih "filmova o Holivudu" jeste to što zapravo pokazuje koliko film kao takav u stvari uopšte ne zanima ljude tamo.

U tipičnim filmovima o Holivudu ili imamo humoristički pristup industriji u kome se ona ismeva ili se govori o sukobu umetnika i sistema. Ipak, oba ova pristupa imaju neku vrstu suštinskog optimizma u sebi. u IVANSXTC. junak sve zajedno, u suštini baš briga za film, oni se ponašaju kao antički bogovi, imaju nadljudski položaj u svom svetu i sve ljudske osobine i poroke. Jedina stvar koju nemaju je besmrtnost. U tom smislu, IVANSXTC. je film o agentu koji misli da je svemoćan sve dok se nije suočio sa tim da je smrtno bolestan. Film pokazuje njegovu nemoć da se suoči sa time.

Slično filmu PERMANENT MIDNIGHT Davida Veloza i IVANSXTC. prikazuje čoveka koji u doba najvećeg poslovnog uspeha prolazi kroz najsnažniju traumu a da to okolina ne primećuje.

Za razliku od Jan Kouneneovog 99 FRANCS, IVANSXTC je sniman prljavo, sa dosta dokumentarističkog pristuipa iako Rose ne može da pobegne od svoje kultivisane vizuelnosti barem na nivou kadriranja. U film je prisutna tehnička nesavršenost digitalnog snimka ali to ne smeta rediteljskom konceptu.

Kičma filma je svakako Danny Huston, ubedljiv epizodista koji je sve bolji i bolji kako vreme odmiče i raduje me što dobija sve više kvalitetnih uloga u ozbiljnim filmovima. Ovde on igra glavnu ulogu. Jasno je zašto nije leading man u major filmovima, ali je zato idealan lead za indie film što je i Roseu jasno te je uradio još jedan indie film sa njim posle IVANSXTC. Taj film ponovo nikako ne uspevam da nađem. Ono što Huston ima je pre svega larger-han-life persona i dovoljan glumački dar da liku automatski pruži slojevitost. upravo z glavnom liku Ivana, u ovom filmu, on uspeva da stvori interesantan, ubedljiv lik a da njegov slom, uprkos svim simpatijama koje izgradi, ne bude patetičan.

Scenario je prilagođen produkcionim uslovima, sve scne su koncipirane kao cinema verite ali film definitivno ima jasno vođenu priču.

U tom smislu, IVANSXTC. je zapravo film straog kova koji mora da bude indie jer Holivud ne nudi više toliko prostora ozbiljnim pričama. Sva njegova alternativniost je u suštini u uslovima rada i vezana je za tehniku. Sigurno je da ovakav tehnički odmak automatski diskvalifikuje film iz nekih ravni eksploatacije ali IVANSXTC. upravo pokazuje kako se tehnička sirovost kadra nadoknađuje njegovim sadržajem. Nažalost, za razliku od ovog filma, tehničko raspuštanje često nije praćeno adekvatnim pojačavanjem sadržaja i idejnosti.

Rose upravo sada radi MR. NICE, priču o čuvenom 70s narkodileru Howardu Marksukoga će igrati Rhys Ifans. Time se pridružuje talasu koji su počeli MUNICHovi sinovi DER BAADER MEINHOF KOMPLEX, MESRINE i BEOGRADSKI FANTOM. Sudeći po nekim fotkama, taj film će biti Roseov povratak u onu raskošnu vizuelnost na koju smo navikli.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment