Pogledao sam NIGHT AND DAY Michaela Curtiza, Warneriov Technicolor mjuzikl o životu i radu Cole Portera iz 1946. godine.
Ovaj biografski mjuzikl snimljen je u maniru tadašnjih velikih filsmkih revija u kojima su muzičke tačke često same sebi bile svrha, i nisu bile naročito uklopljene u širi smisao filma. Naravno, čak i u to doba, u kvalitetnim mjuziklima su muzičke deonice bile dobro dramski postavljene i nisu bile showstopperi. Međutim, u NIGHT AND DAY one jesu showstopper i uprkos tome što su pesme sjajne a tačke sporadično jako dobre, modernom gledaocu, kao i onome ko voli kvalitetan mjuzikl, one stoje kao osnovni problem filma. Ipak, istini za volju, u vreme kada je NIGHT AND DAY izašao, te tačke su smatrane dovoljno atraktivnim da zabave publiku, tako da je u svoje vreme NIGHT AND DAY smatran za čudovišno komercijalan poduhvat. Ipak, film očigledno nije dobro stario, i reklo bi se da je ostao na nivou efemernog repertoarskog filma svog vremena.
Druga atipičnost filma NIGHT AND DAY je glumačka podela. Cole Portera igra Cary Grant, veliki holivudski bog koji ipak nije najpoznatiji po mjuziklima tako da on u ovom filmu deluje pasivje nego inače pošto naprosto ne učestvuje dovoljno u muzičkim tačkama.
NIGHT AND DAY je film je glumio u filmu DE-LOVELY Irwina Winklera, praktično pola veka starijem biopicu Cole Portera. I tu se svakako nalazi najzanimljivija dimenzija ovog filma. Naime, opva dva naslova treba puštati na fakultetu kao double-bill jer se čini kao da ne govore o istoj osobi, odnosno kao da da govore o različitim osobama koje se isto zovu.
NIGHT AND DAY je izuzetno fikcionalizovao Cole Porterovu biografiju. Sasvim očekivano, naravno, prikrio je njegovu homoseksualnost a isto tako je i njegovoj životnoj sudbini dao fikcionalnu dramaturšku strukturu. Međutim, sam pokušaj klozetovanja Cole Portera u filmu NIGHT AND DAY je jedna od onih laži koje govore istinu. Naime, Curtizovo objašnjenje da je Cole više voleo posao od žena i da je zato prema njima bio naizmenično nežan i uzdržan deluje vrlo naivno tako da NIGHT AND DAY ne uspeva da velikom fikcionalizacijom suštinski prikrije Porterovu krajnju uzdržanost prema ženama i njegove čudne navike u komunikaciji sa njima.
Inače, jedna od najzanimljivijih scena u filmu DE-LOVELY je upravo ona kada Kevin Kline koji stu igra Portera gleda Cary Granta u NIGHT AND DAY.
NIGHT AND DAY se ne može smatrati značajnim mjuziklom ali svakako jeste delo koje je za ljubitelje muzike i one koji proučavaju istoriju filma steklo poseban značaj.
* * 1/2 / * * * *
Ovaj biografski mjuzikl snimljen je u maniru tadašnjih velikih filsmkih revija u kojima su muzičke tačke često same sebi bile svrha, i nisu bile naročito uklopljene u širi smisao filma. Naravno, čak i u to doba, u kvalitetnim mjuziklima su muzičke deonice bile dobro dramski postavljene i nisu bile showstopperi. Međutim, u NIGHT AND DAY one jesu showstopper i uprkos tome što su pesme sjajne a tačke sporadično jako dobre, modernom gledaocu, kao i onome ko voli kvalitetan mjuzikl, one stoje kao osnovni problem filma. Ipak, istini za volju, u vreme kada je NIGHT AND DAY izašao, te tačke su smatrane dovoljno atraktivnim da zabave publiku, tako da je u svoje vreme NIGHT AND DAY smatran za čudovišno komercijalan poduhvat. Ipak, film očigledno nije dobro stario, i reklo bi se da je ostao na nivou efemernog repertoarskog filma svog vremena.
Druga atipičnost filma NIGHT AND DAY je glumačka podela. Cole Portera igra Cary Grant, veliki holivudski bog koji ipak nije najpoznatiji po mjuziklima tako da on u ovom filmu deluje pasivje nego inače pošto naprosto ne učestvuje dovoljno u muzičkim tačkama.
NIGHT AND DAY je film je glumio u filmu DE-LOVELY Irwina Winklera, praktično pola veka starijem biopicu Cole Portera. I tu se svakako nalazi najzanimljivija dimenzija ovog filma. Naime, opva dva naslova treba puštati na fakultetu kao double-bill jer se čini kao da ne govore o istoj osobi, odnosno kao da da govore o različitim osobama koje se isto zovu.
NIGHT AND DAY je izuzetno fikcionalizovao Cole Porterovu biografiju. Sasvim očekivano, naravno, prikrio je njegovu homoseksualnost a isto tako je i njegovoj životnoj sudbini dao fikcionalnu dramaturšku strukturu. Međutim, sam pokušaj klozetovanja Cole Portera u filmu NIGHT AND DAY je jedna od onih laži koje govore istinu. Naime, Curtizovo objašnjenje da je Cole više voleo posao od žena i da je zato prema njima bio naizmenično nežan i uzdržan deluje vrlo naivno tako da NIGHT AND DAY ne uspeva da velikom fikcionalizacijom suštinski prikrije Porterovu krajnju uzdržanost prema ženama i njegove čudne navike u komunikaciji sa njima.
Inače, jedna od najzanimljivijih scena u filmu DE-LOVELY je upravo ona kada Kevin Kline koji stu igra Portera gleda Cary Granta u NIGHT AND DAY.
NIGHT AND DAY se ne može smatrati značajnim mjuziklom ali svakako jeste delo koje je za ljubitelje muzike i one koji proučavaju istoriju filma steklo poseban značaj.
* * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment