Wednesday, April 15, 2009

NOTORIOUS

Pogledao sam NOTORIOUS George Tillmana Jr.

Želeo sam da mi se opvaj film dopadne. Obećavam da nisam uzeo da ga gledam iz varijante da želim da vidim "svoj film" o Biggieju. Negda sam ček i želeo da ovo bude što klasičniji biopic jer mislim da je subverzivno da se o Biggieju snimi što glamurozniji i što holivudskiji biografski film jer bi time gangsta rep dobio mesto u svetu umetnosti kakvo imaju još samo ljudi koji se bave klasičnim formama. Mislio sam da bi bio velii korak kada bi Biggioe dobio film kakav recimo ima Ali.

Nažalost, NOTORIOUS nije takav film. On jeste holivudizovan, ali ne na holivudski već na jedan primitivan, naivan način. Film koji su producirali Vonetta Wallace i Puffy svakako da nije mogao bit protiv Biggieja, međutim nije smeo biti ni ovoliki falsifikat.

Sudeći po ovom filmu, Biggieja odmah možemo prijaviti Vatikanu za ulogu mučenika, a Puffy je zreo za beatifikaciju. Njihov odnos je naivan do te mere, da više liči na odnos dvojice liova u nekoj parodiji poput WALK HARD nego na odnos dvojice najdivnijih ljudi u bilo kakvom fikcionalnom filmu. Kako rekoh, ni ne očekujem da ih ovaj film problematizuje, ali ako su stvari stvano ovako išle, ako je ovo dokument, a siguran sam da nije, ali ako jeste, onda je NOTORIOUS najveća demistifikacija Biggie Smallsa koja se mogla zamisliti. Suge Knight u vreme najveće Death Row-Bad Boy beefa ne bi mogao da zamisli ovakav film.

I ne samo to, dotaći ću se teme koja je u filmu možda i najbolje objašnjena, a to je tema 2Pacovog i Biggiejevog ubistva. Ta tema je obrađena tako da se ne zna ko su počinioci. Međutim, ako gledamo film i pokušamo da nađemo u Biggiejevoj okolini ljude koji bi imali motiv, to je definitivno Puffy. Scena u kojoj Biggie priča Puffu kako želi da krene drugim putem, kako ne želi više da roka gangsta rep, a Puff na trenutak USTUKNE, a onda ga prijateljski zagrli, je odglumljena kako bi u nekom amaterskom pozorištu odigrali lika koji planira da najboljem prijatelju zabije nož u leđa.

Scene sa porodicom su cheesy do nivoa parodije. Vonetta je prikazana kao stroga, skromna, principijelna žena, a scene u kojoj je Biggie podržva u borbi sa opakom bolešću predstavljaju možda i najneuverljivije u filmu.

Što se Lil Kim i Faith Evans tiče, nisam siguran zašto se Lil Kim žali pošto je Biggie prikazan kao čovek koji se generalno nije najbolje snalazio sa ženama, i njih dve su sudeći po ovom filmu pružile Biggieju svoju ljubav, svaka na svoj način, ali on se ponašao kao junak iz pesama Crvene Jabuke kada ju je pruzeo Nikša Bratoš - nije se vezati mogao.

Beef sa Tupacom je prikazan dosta naivno, sa nesporazumima koji su na nivou telenovele, i odsustvom komunikacije koje je zapanjujuće, tako da me film nije ubedio da je sve ovako teklo. Dodao bih da i U OVOM segmentu, Sv. Puffy ispada kao katalizator sukoba pošto ubeđuje Biggija da ne treba da pozove 2Paca jer kao nije trenutak usled nekog tankog opravdanja.

Što se Biggiejevog kriminalnog rada tiče. Film mi je bio simpatičan kada vidimo da je Biggie prodavao krek trudnicama. U tom trenutku sam mislio da će imati smisla. Međutim, kada posle sretne tu istu ženu, srećnu i zdravu, sa zdravim detetom, mislim da to najbolje objašnjava karakter ovog filma. Biggie je prodavao lekovit krek. Čak i da je ovo istina a život je često neverovatniji od umetnosti, nisam siguran koliko ovo ima smisla.

Što se onoga što je glavni adut filma tiče, a to je glavni glumac Jamal Woolard, on je zaista sjajan i uspeva da me ubedi da nije glumac nego debeli reper. I zaista je sjajno skinuo Biggieja. Međutim, kao ni ceo film, ni on nije uspeo da me ubedi da je Notorious B.I.G. Čini mi se da Woolard, nekako ima peviše milu facu za Notoriousa koji je bio upadljivo odbojna faca i to mu je bio imidž. No, Woolardu se ne može osporiti da je napravio odličnu ulogu i da ima perspektivu kao glumac.

Na kraju krajeva, ono što je najimpresivnije u priči o Biggieju, ovaj film nije ispričao. Naime, on je ubijen kad je imao nepunih 25 godina, a za to vreme je uspeo da postane rep superstar, proda desetine miliona albuma, bude narko diler, prođe robiju, začne nekoliko dece, zaradi milione, potpuno preokrene svoj život. I da na tako tragičan način skonča tako mlad. Biološki aspekt Biggiejog uspona je potpuno neverovatan, ako uzmemo u obzir njegov uzrast i šta je sve uspeo da uradi. Pogledajmo recimo gde je bio Biggie u DušManovim godinama. Dakle, da je taj aspekt bolje analiziran, dobili bismo film koji je priča o čoveku čije je dostignuće istinski neverovatno. Ovaj film samo na kraju kaže koliko je Biggie imao godina ali tokom same priče uopšte ne akcentuje da je on zapravo bio mlad.

Drugi aspekt je taj aspekt estetizacije smrti. 2Pac i Biggi se zaista mogu čitati kao nastavljači Marine Abramović, umetnici kojima je smrt bila sastavni deo izraza. Njihov uspon i pad imaju dimenzije antičke tragedije. Uspeli su radeći nešto što je moralo biti kažnjeno smrću. I na ovoj liniji se mogla napraviti istinska glorifikacija Biggieja.

Ali ne, umesto svega toga, dobili smo prilično zbunjen i zbunjujući film koji ne može da funkconiše kao message movie za starije od 7 godina. Uostalom, oni kojima treba message movie, i kod kojih bi mogao da upali, neće poverovati u neubedljivu melodramu ovog filma.

Što se tehničke realizacije tiče, NOTORIOUS je komptenetno realizovan i šteta je što je toliki hardver uzalud potrošen.

* * / * * * *

No comments:

Post a Comment