Pogledao sam HEROES OF TELEMARK Anthony Manna, courtesy of Ginger.
Reč je o zanimljivom guys on a mission flicku koji u izvesnoj meri osvežava već poznate formule WW2 filmova u kojima se Saveznici ubacuju iza neprijateljskih linija kako bi nacistima uništili fabriku.
U ovom filmu, fabrika je norveško postrojenje za pravljenje teške vode u kome je bio osnov trenutne nemačke nadmoći u trci za atomsku bombu. Kao što je poznato, Nemci se nisu dokopali atromske bombe a jedan od razloga su bile i sabotaže u Norveškoj.
Iako je film dobio norvešku pomoć reč je o holivudskom proizvodu u kome Kirk Douglas vodi glavnu reč a dodatnu težinu mu daje Kirk Douglas. Anthony Mann mahom poznat po vesternima pruža vrlo kompetentnu i pribranu režiju kojoj je jedina zamerka korišćenje crno-belih dokumentarnih snimaka aviona u scenama sa avijacijom. Iako mi je jasno da su verovatno budžetska ograničenja odredila ovo rešenje, te scene sa avionima su povrh svega nepotrebne, i Mann ih je vlo dobro rešio sa avionima čije se prisustvo oseća van ekrana. Ako tome dodamo da film sadrži vrlo solidne akcione scene od kojih su uvodni napad kada pokret otpora surva stenu na nemački konvoj i završnica na trajektu zaista odlični i odolevaju zubu vremena.
Moram priznati da je meni Kirk Douglas od svih klasičnih zvezda najmanje simpatičan. Ipak, veliki sa Harrisov fan tako da on nadoknađuje sve ono što mi smeta kod Kirka.
U strukturalnom smislu, film ima nekoliko problema. Pre svega, troši previše vremena na objašnjavanje odnosa između Douglasa i Harrisa, s tim što u suštini te scene ne bi bile opterećujuće kada bi bile iole istinitije. Meni je problem odnosa između gerilca i naučnika koga uključuje u pokret otpora sasvim jasan, ali ovaj film nam daje neiskren odgovor na to. Voleo bih da vidim film o WW2 u kome će se najzad objasniti zašto su zapravo neki ljudi činili herojske podvige. Ne osporavam ja moć ideala ali sasvim sam siguran da je bilo mnogih koji se želeli da im se zaborave neki predratni gresi, ili su očekivali da budu deo vlasti potom. To je načeo Verhoeven u ZWARTBOEKu ali mi se čini da ni on tu nije išao do kraja. Ja ne mislim da podvige iz WW2 treba tretirati sa cinizmom, čak naprotiv, ali ako se pravi hagiografski film, onda ne treba da nas laže da je polemičan jer postaje dosadan. Posle gledanja ovog filma jasnije je koliki je majstor Bahrudin Krvavac i kako je to mudro realizovao u MOSTu kad graditelj ne bi da razori svoje delo.
Za razliku od deugih WW2 filmova koji u sebi sadrže jednu misiju, HEROES OF TELEMARK sadrži u sebi dve misije i činjenica je da posle ispunjenja prve, gledaocu opasne tonus, iako je realizacija druge misije jači set-piece. Pošto su misije vezane za uništenje fabrike teške vode najzanimljivije su polemičke scene u kojima Kirkov lik ne sme da oda tajnu za šta se ona koristi a opet ne može da objasni lokalcima zašto je racionalno žrtvovati čak i nekoliko hiljada ljudi kako bi se fabrika uništila.
U svakom slučaju, HEROES OF TELEMARK je zanimljiv film pošto nudi WW2 akciju u novom ambijentu, i bavi se temom nemačke atomske bombe koja je uvek za razmišljanje. Inače, naravno da ova holivudizacija priče iz Norveške nema puno veze sa onim šta se tamo zaista dešavalo.
Među scenaristima ovog filma bio je i legendarni Ivan Moffat koji je kasnije napisao classiest diverzantski film BLACK SUNDAY u kome su mnoga rešenja koja vidimo u ovom filmu i razbijanja konvencije zaista proradila.
* * ½ / * * * *
Reč je o zanimljivom guys on a mission flicku koji u izvesnoj meri osvežava već poznate formule WW2 filmova u kojima se Saveznici ubacuju iza neprijateljskih linija kako bi nacistima uništili fabriku.
U ovom filmu, fabrika je norveško postrojenje za pravljenje teške vode u kome je bio osnov trenutne nemačke nadmoći u trci za atomsku bombu. Kao što je poznato, Nemci se nisu dokopali atromske bombe a jedan od razloga su bile i sabotaže u Norveškoj.
Iako je film dobio norvešku pomoć reč je o holivudskom proizvodu u kome Kirk Douglas vodi glavnu reč a dodatnu težinu mu daje Kirk Douglas. Anthony Mann mahom poznat po vesternima pruža vrlo kompetentnu i pribranu režiju kojoj je jedina zamerka korišćenje crno-belih dokumentarnih snimaka aviona u scenama sa avijacijom. Iako mi je jasno da su verovatno budžetska ograničenja odredila ovo rešenje, te scene sa avionima su povrh svega nepotrebne, i Mann ih je vlo dobro rešio sa avionima čije se prisustvo oseća van ekrana. Ako tome dodamo da film sadrži vrlo solidne akcione scene od kojih su uvodni napad kada pokret otpora surva stenu na nemački konvoj i završnica na trajektu zaista odlični i odolevaju zubu vremena.
Moram priznati da je meni Kirk Douglas od svih klasičnih zvezda najmanje simpatičan. Ipak, veliki sa Harrisov fan tako da on nadoknađuje sve ono što mi smeta kod Kirka.
U strukturalnom smislu, film ima nekoliko problema. Pre svega, troši previše vremena na objašnjavanje odnosa između Douglasa i Harrisa, s tim što u suštini te scene ne bi bile opterećujuće kada bi bile iole istinitije. Meni je problem odnosa između gerilca i naučnika koga uključuje u pokret otpora sasvim jasan, ali ovaj film nam daje neiskren odgovor na to. Voleo bih da vidim film o WW2 u kome će se najzad objasniti zašto su zapravo neki ljudi činili herojske podvige. Ne osporavam ja moć ideala ali sasvim sam siguran da je bilo mnogih koji se želeli da im se zaborave neki predratni gresi, ili su očekivali da budu deo vlasti potom. To je načeo Verhoeven u ZWARTBOEKu ali mi se čini da ni on tu nije išao do kraja. Ja ne mislim da podvige iz WW2 treba tretirati sa cinizmom, čak naprotiv, ali ako se pravi hagiografski film, onda ne treba da nas laže da je polemičan jer postaje dosadan. Posle gledanja ovog filma jasnije je koliki je majstor Bahrudin Krvavac i kako je to mudro realizovao u MOSTu kad graditelj ne bi da razori svoje delo.
Za razliku od deugih WW2 filmova koji u sebi sadrže jednu misiju, HEROES OF TELEMARK sadrži u sebi dve misije i činjenica je da posle ispunjenja prve, gledaocu opasne tonus, iako je realizacija druge misije jači set-piece. Pošto su misije vezane za uništenje fabrike teške vode najzanimljivije su polemičke scene u kojima Kirkov lik ne sme da oda tajnu za šta se ona koristi a opet ne može da objasni lokalcima zašto je racionalno žrtvovati čak i nekoliko hiljada ljudi kako bi se fabrika uništila.
U svakom slučaju, HEROES OF TELEMARK je zanimljiv film pošto nudi WW2 akciju u novom ambijentu, i bavi se temom nemačke atomske bombe koja je uvek za razmišljanje. Inače, naravno da ova holivudizacija priče iz Norveške nema puno veze sa onim šta se tamo zaista dešavalo.
Među scenaristima ovog filma bio je i legendarni Ivan Moffat koji je kasnije napisao classiest diverzantski film BLACK SUNDAY u kome su mnoga rešenja koja vidimo u ovom filmu i razbijanja konvencije zaista proradila.
* * ½ / * * * *
No comments:
Post a Comment