Reprizirao sam THE RECKONING Paul McGuigana, ekranizaciju romana Barry Unswortham dobitnika Bookerove nagrade, i na novo gledanje ostavio mi je snažniji utisak nego na prvo. McGuigan je uspeo da napravi izuzetno vešt spoj estetizacije i realizma kad je reč o pristupu četrnaestovekovnoj Engleskoj, sa glumcima koji su sposobni da odigraju ta oba efekta i izuzetnim lokacijama.
Glavni McGuiganovi glumci imaju movie star looks ali ni Paul Bettany ni Tom Hardy ni Gina McKee ne deluju deplasirano kada se smeste uz face koje prolaze kao srednjevekovna sirotinja. Jedini koji u toj podeli štrči u izvesnoj meri je Vincent Cassel koji nedovoljno brani svoj lik glavnog negativca.
McGuigan prevashodno jako vešto vlada ritmom tako da u scenama pozorišne igre koje su integrisane u samui priču i imaju ključnu ulogu on uspeva da udahne izuzetnu energiju naivnim srednjevekovnim moralitetima i na neki način THE RECKONING je izuzetno ubedljivo objašnjenje značaja pozorišta u tadašnjem društvu. U izvesnom smislu, deluje gotovo paradoksalno da je McGuiganov film možda efektniji put za objašnjavanje srednjevekovnog pozorišta od pozorišta samog.
S druge strane, pozorišnici u ovom filmu dele neke od ambicija sa savremenim teatarskim stvaraocima ali McGuigan u Unsworthovom romanu stvara ambijent u kome ta ambicija može da se ostvari u potpunosti. No, upravo u domenu odnosa prema teatru, THE RECKONING dostiže možda i najznačajnije domete na idejnom planu.
Drugi značajan idejni plan je politika koju Unsworth i McGuigan pokazuju kao izuzetno savremenu iako je srednjevekovna - sa zločinom koji se toleriše dok od zločinca ima koristi i okretanjem tih dela protiv kad mu prođe rok trajanja. U tom smislu, THE RECKONING ne nudi tipičan prikaz Srednjeg Veka sa histeričnim strahom od crkve i kuge već je znatno smireniji i nudi likovima više opcija.
Sve do samog kraja THE RECKONING stoji kao vrlo ubedljiv i uzbudljiv film a ni kraj ga ne devalvira previše. Uprkos tome što poslednjih godina impresionira radovima kao što su film PUSH i serija SHERLOCK, McGuigan nikada kasnije nije imao film ovakvog dometa i ambicije. Ipak, ako imamo u vidu da je najbolje radove imao pre odlaska u Holivud, ostaje nada da će sa dobrim radovima nastaviti i sada kada više nije tamo.
* * * 1/2 / * * * *
Glavni McGuiganovi glumci imaju movie star looks ali ni Paul Bettany ni Tom Hardy ni Gina McKee ne deluju deplasirano kada se smeste uz face koje prolaze kao srednjevekovna sirotinja. Jedini koji u toj podeli štrči u izvesnoj meri je Vincent Cassel koji nedovoljno brani svoj lik glavnog negativca.
McGuigan prevashodno jako vešto vlada ritmom tako da u scenama pozorišne igre koje su integrisane u samui priču i imaju ključnu ulogu on uspeva da udahne izuzetnu energiju naivnim srednjevekovnim moralitetima i na neki način THE RECKONING je izuzetno ubedljivo objašnjenje značaja pozorišta u tadašnjem društvu. U izvesnom smislu, deluje gotovo paradoksalno da je McGuiganov film možda efektniji put za objašnjavanje srednjevekovnog pozorišta od pozorišta samog.
S druge strane, pozorišnici u ovom filmu dele neke od ambicija sa savremenim teatarskim stvaraocima ali McGuigan u Unsworthovom romanu stvara ambijent u kome ta ambicija može da se ostvari u potpunosti. No, upravo u domenu odnosa prema teatru, THE RECKONING dostiže možda i najznačajnije domete na idejnom planu.
Drugi značajan idejni plan je politika koju Unsworth i McGuigan pokazuju kao izuzetno savremenu iako je srednjevekovna - sa zločinom koji se toleriše dok od zločinca ima koristi i okretanjem tih dela protiv kad mu prođe rok trajanja. U tom smislu, THE RECKONING ne nudi tipičan prikaz Srednjeg Veka sa histeričnim strahom od crkve i kuge već je znatno smireniji i nudi likovima više opcija.
Sve do samog kraja THE RECKONING stoji kao vrlo ubedljiv i uzbudljiv film a ni kraj ga ne devalvira previše. Uprkos tome što poslednjih godina impresionira radovima kao što su film PUSH i serija SHERLOCK, McGuigan nikada kasnije nije imao film ovakvog dometa i ambicije. Ipak, ako imamo u vidu da je najbolje radove imao pre odlaska u Holivud, ostaje nada da će sa dobrim radovima nastaviti i sada kada više nije tamo.
* * * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment