Sunday, August 4, 2013

LOS ULTIMOS DIAS

Pogledao sam LOS ULTIMOS DIAS Braće Pastor. Posle izvanrednog američkog debija CARRIERS koji je imao zapaženo mesto na indie žanrovskoj sceni, oni se vraćaju u Španiju i snimaju vrlo ambiciozan postapokaliptičćni film LOS ULTIMOS DIAS. Posle CARRIERSa su imali priličnu pauzu i ovih dana se vraćaju sa svojim filmom ali i sa nekoliko scenarija i zanimoljivo je da su ušli duboko u high concept. Ruku na srce, i CARRIERS je bio high concept ali čini mi se da su sada njih dvojica grčevito u high concepta i da pokušavaju da implenmentiraju nekakav "nauk" iz Amerike. Iako Pastori i dalje imaju neku "težinu" u Holivudu, vratili su se u Španiju ali čini se da ne odustaju od principa koji su tamo prepoznali kao put do uspeha.

U tome i jeste jedan od osnovnih problema LOS ULTIMOS DIAS. Naime, LOS ULTIMOS DIAS je zanimljiv high concept film koji je međutim zanimljiviji kao scenaristička zamisao, ili čak kao scenario koji bi se lako prodao, možda čak i nekom holivudskom studiju, nego kao film. Pastori pritom su itekako kompetentni u realizaciji što su uostalom pokazali u CARRIERSu međutim, LOS ULTIMOS DIAS ima nekoliko srtrukturalnih problema.

Osnovni strukturalni problem je u tome što Pastori "kriju" šta je uzrok apokalipse, i publika to otkriva uporedo sa razvojem postapokaliptične priče. Sam razlog za smak sveta je interesantan ali priča kroz koju ga otkrivamo baš i nije. Čini se da tim otkrivanjem razloga apokalipse film dobija pripovedačku dimenziju više i time prikriva ozbiljne teškoće u svom osnovnom zapletu i priličnu jednodimenzionalnost karaktera koje i Pastori i glumci tretiraju kao mnogo produbljenije nego što oni zaista jesu.

U tehničkom pogledu, LOS ULTIMOS DIAS prilično dobro izgleda, potvrđujući lidersku poziciju španske kinematografije u domenu žanrovskog filma. Podzemna, enterijerska Barselona je dobra zamisao, mogla je biti i kreativnije postavljena, mada možda je i dobro što je veći akcenat na destrukciji nego na konstrukciji autohtonih formi jer bi film lako mogao da skrene u grotesku.

Za razliku od CARRIERS gde je postojao high concept, doduše ne toliko originalan kao u ULTIMOS DIAS, ali je akcenat bio na likovima i njihovim odnosima, ovde su likovi i odnosi istaknuti ali prazni. Otud, iako je budžetski ambiciozniji, ULTIMOS DIAS predstavlja stagnaciju u odnosu na CARRIERS.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment