Ciminov krimić o policajcu vijetnamskom veteranu koji dolazi u njujoršku Kinesku četvrt i kreće da je očisti od organizovanog kriminala izveden je pompezno. Film je snimao Alex Thomson, čuveni britanski direktor fotografije i Njujork je sjajno rekonstruisan u studiju Dina De Laurentiisa što je naravno omogućilo da se snimaju razne stvari koje bi na ulicama teško bile izvedene, poput oružanih obračuna i sl.
U toj Ciminovoj pompeznosti, YEAR OF THE DRAGON odlazi u pravcu kiča jer se čini da je priča ipak dosta klasična postavka o policajcu koji se bori protiv mafije, naročito jednog mladog bosa u usponu. Cimino svemu daje dimenzije jedne kriminalne sage, ali zapravo reč je o drugačijoj zveri, priči o pojedincu u borbi sa korumpiranim sistemom, u jednom visokoestetizovanom žanrovskom ključu.
Otud, Cimino povremeno stvara utisak da u ovom filmu treba tražiti "nešto više" od onoga što zapravo dobijamo, ali opet s druge strane, ta blaga mutacija forme u odnosu na sadržaj je interesantna iako ne možemo reći da suštinski doprinosi dometu filma.
Ciminova inscenacija je energična kao u najboljim danima iako je ovo već doba posle HEAVEN'S GATE kada je on u neumitnom padu posle neverovatnog uspona sa DEER HUNTERom. I o tome svedoči i sam projekat. Dobio je da radi policijski film a on je snimio fresku što taj žanr tek delimično trpi.
Međutim, Stoneova i Ciminova adaptacija romana iako je sam film mogao biti reduciran u trajanja, zapravo je jasna i mišićava. Mickey Rourke u glavnoj ulozi je dovoljno dobar glumac da može da održi tonus nečeg što je "veće" od onoga što su mu realne dimenzije, i u filmu YEAR OF THE DRAGON se može uživati. Tih godina je Stone uradio par policijskih skriptova po romanima, i ovo je svakako uspelije od adaptacije Blocka u 8 MILLION WAYS TO DIE, a ovu vrstu krimića dignutog na nivo freske sa nešto drugačijim predznakom, izvešće sam Stone decenijama kasnije u filmu SAVAGES po romanu Dona Winslowa.
YEAR OF THE DRAGON je dobar film, i poslednja prilika kada je Cimino bio u blizini nekog značajnog dometa, iako u svoje vreme nije imao odjek ni približan onome što je autorova reputacija. Danas, ovaj film pored samog utiska koji ostavlja po sebi, ipak nosi u sebi zametak te ambicije koja će na kraju ovog autora skupo koštati.
Međutim, fenomen "prenaduvanog" policijskog filma velikog autora nije nov, setimo se da je kasnije i Scorsese snimio DEPARTED a da je Lumet po pomenutom Daleyu snimio TROČASOVNU ekranizaciju PRINCE OF THE CITY. Dakle, ideja freske jeste jedan od pristupa kako velika imena prevazilaze okvire žanra u kom caruju stominutne priče o policajcima i lopovima.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment