Pre pet godina na FESTu prikazan je film NILE HILTON INCIDENT Tarika Saleha, zanimljiv triler smešten u egipatsku prestonicu tokom protesta oko Trga Tahrir. Iako švedski reditelj, ovde je Tarik Saleh snimio egipatski film po ritmu, postavci likova, i svemu tome samo dodao švedsku zanatsku preciznost u izvedbi.
Prošle godine snimio je svoj holivudski debi THE CONTRACTOR sa Chris Pineom koji je doneo maltene donzigelovsku svedenost u jednu već puno puta viđenu priču o samostalnom bezbednosnom preduzetniku kog su američke službe poslala na zadatak i pustile niz vodu, i spojem posvećenosti zvezde u glavnoj ulozi i disciplinovanog rediteljskog postupka napravio je nešto zaista posebno i odjeknuo među ljubiteljima i poznavaocima.
Nešto kasnije iste godine, u Kanu osvaja nagradu za scenario sa filmom WALAD MIN AL JANNA, i taj film imamo priliku da gledamo na FESTu.
Velika je stvar za jedan festival da u pet godina isprati "svog" autora od reditelja koji ima jedan film koji se ni po čemu naročito ne nameće, kad je reč o festivalskom skoru, do naslova koji je osvojio važnu nagradu na važnom festivalu.
U tom smislu, Jugoslav Pantelic je prepoznao u Tariku Salehu talenat na vreme, a on je u poslednjih godinu i nešto to kapitalizovao i u Holivudu i u Kanu koji je još uvek najmerodavniji za umetnički uspeh.
WALAD MIN AL JANNA je još "egipatskiji" film od NILE HILTON INCIDENT i ponovo je reč o zanimljivom trileru. Priča se bavi pokušajem egipatske tajne službe da utiče na izbor glavnog imama u najznačajnijoj sunitskoj verskoj školi kako bi predupredila ustoličenje svog neistomišljenika ili pokrovitelja terorizma.
Mladi junak je ribarev sin iz unutrašnjosti koji se oseća veoma počastvovano kada dobija priliku da se školuje u ovoj instituciji. Ubrzo ga regrutuje egipatska tajna služba i njegov ceo svet se ruši, prvo zato što nije siguran da li je ikada odabran zato što je imao istinsku vrlinu ili je to od početka bio plan agenta koji ga radi, zatim zato što shvata da je cela škola izgrađena na raznim formama politike, trgovine uslugama, manipulacijama i licemerju, institucionalnom i ličnom.
Tarik Saleh vodi gledaoce u lavirint egipatskih igara moći između duhovnih i svetovnih vlasti koje su u mnogo većem raskoraku nego što to spolja izgleda. Ne zauzima nijednu stranu, izuzev nasuprot najoštrijih ekstremista među učenicima koji već u školskoj klupi regrutuje buduće teroriste i sprovode strahovladu.
Zavera u Kairu je triler koji je zbog svog miljea već veoma atipičan, i Tarik Saleh ponovo donosi švedsku izvedbu uz očuvanje egipatske atmosfere i izraza, kao u NILE HILTON INCIDENT, samo na još zanimljivijem primeru iz života.
Ako na FESTu možete da pogledate mali broj filmova, neka ovo bude jedan od njih.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment