Wednesday, October 5, 2022

IN THE ELECTRIC MIST

Njuorleanski detektiv Dave Robichaux iz romana koje potpisuje James Lee Burke, ekranizovan je dva puta i uvek od strane značajnog reditelja. U prvom pokušaju kod Phila Joanoua igrao ga je Alec Baldwin. U drugom kod Bertranda Taverniera - Tommy Lee Jones. Oba puta vrhunske face i vrhunski autori.

Joanouov film je bio relativno klasičan bayou noir, dočim Tavernier donosi i dozu oniričnosti, u isti taj ambijent.

U filmu IN THE ELECTRIC MIST, zaplet se tiče misteriozne smrti mlade prostitutke koja privuče Robichauxa kao bizaran slučaj i kreće da ljušti slojeve licemerja, nerazrešene prošlosti i krivice u njihovoj sredini.

Burkea su adaptirali Jerzy i Mary Kromolowski i scenario se podjednako bavi karakterima, atmosferom i misterijom, mada kako priča odmiče tako sve više zalazi u sfere trilera i misterije. Ovo je jedan od onih krimića u kojima je krug osumnjičenih takav da sam počinilac nije iznenađenje jer svako je za ponešto kriv, s tim što u ovom konkretnom zapletu, sam ubica jeste pomalo neočekivan iako je deo tog miljea.

Tommy Lee Jones se sjajno snalazi u ulozi provincijskog detektiva i Dave Robichaux je profil detektiva koji bi on mogao da igra u snu. Baldwinova interpretacija bila je unekoliko drugačija jer je njegov Robichaux bio mlađi i virilniji, dočim je Jonesov u sumraku karijere i polupenzionisan.

John Goodman unosi metafilmski momenat zajedno sa Jonesom kroz scene bejzbola koji vezuje Robichauxa i lokalnog gangstera Baby Feeta jer je jedan igra Babe Rutha a drugi Cobba. Goodman je solidan kao izrazito antipatični gangster i siledžija koji nosi osnov sumnje dok se - očekivano - u raspletu ne otkrije nešto dublje.

Tavernier se u svom poznom filmu dobro adaptirao na američki milje. Uostalom, on i jeste po rukopisu jedan od najameričkijih reditelja svoje generacije, sa vrlo konkretnim stilom pripovedanja i inscenacijom sa dosta pozicija kamere koja režiju čini "nevidljivom". Američki reditelj bi verovatno neke stvar - kao i američki pisac u odnosu na francuskog - učinio efikasnijim, ali to i jeste draž dovođenja evropskog sineaste, osvetljavanje nekih detalja kojima se meštani ne bave.

Ipak, Tavernier kao veliki poznavalac i poštovalac američkog filma, još od kritičarskih dana, ipak na kraju krajeva snima nepogrešivo američki film. Sa svim tim francuskim začinima, i dalje IN THE ELECTRIC MIST američkiji od mnoge sadašnje evropske produkcije.

Tavernier je snimio još dva filma posle ovog ali su oba bila i tematski, pa i stilski, francuska, tako da se praktično ovde on oprašta od američkog filma kao svoje najveće ljubavi. Uprkos tome što je on još sa ROUND MINDIGHT dobio priliku da se iskaže u američkoj priči, ovo je zaista ukupno uzev njegov najkompletniji iskorak u američki milje i produkciju. U svakom pogledu.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment