Friday, October 7, 2022

EdTV

U drugoj polovini devedesetih pojavila su se tri filma koja su se bavila temom života kao televizijske emisije - TRUMAN SHOW, PLEASANTVILLE i EdTV.

TRUMAN SHOW je međutim priča o identitetu i voajerizmu i on se u stvari nije bavio nečim što će kasnije da se aktualizuje iako je sam film veoma ozbiljna stvar na temu večnih pitanja. EdTV se s druge strane bavi suprotnom situacijom. Truman od rođenja ne zna da živi u emisiji, a Ed se za reality program sam prijavio, iz zezanja, kao u avanturu od koje bi mogao imati koristi.

Uprkos tome što 1999. godine već imamo prve reality korake o kojima je snimljen HBO film CINEMA VERITE gde je sniman život jedne porodice i imamo REAL WORLD, to su ipak snimci svakodnevice ljudi koji su montirani i uobličeni. EdTV nudi novum za to vreme u formi emisije u kojoj se ceo dan nemontirano prenosi život glavnog junaka. Mi to danas imamo u Srbiji na nacionalnoj frekvenciji, a o raznim drugim formama na internetu da i ne govorimo.

U tom smislu, EdTV je danas maltene prevaziđena stvar jer je stvarnost i razvoj raznih medija, ne samo televizije već pre svega interneta i shodno tome socijalnih mreža, sve ovo daleko ostavila iza sebe.

To međutim ne znači da dva ključna plot pointa ovog filma nisu danas izuzetno relevantna.

Jedan je ljubavna priča koja dobija neočekivane obrte pred kamerama. EdTV je u osnovi romcom, mada je on ipak na kraju krajeva više message movie koji se pravi da je romcom, odnosno da pojednostavim - message movie dat u komercijalnoj i pitkoj formi. Stoga, u njemu ljubavni obrti jesu osnov zapleta a njihovo dešavanje na ekranu poseban začin. Međutim, da ideja da se zalazi u intimu s jedne strane a da se onda priželjkuje i pospešuje neprijatna intimna situacija sa druge strane jeste osnov savremenog realityja. Zar nije reality na neki način kod nas postao supstitucija sapunskih opera. U njima su osnovne teme ljubavni zapleti, a ono što EdTV prikazuje 1999. godine kao neku skroz ludu situaciju, tipa devojka prevari momka s njegovim bratom pred kamerama, sada kod nas i dalje jeste okosnica svih dešavanja u ZADRUZI već oko pet godina.

Međutim, drugi bitan plot point je aktuelniji. Naime, kada Ed želi da izađe iz ugovora a ne može - on odlučuje da doxuje TV mrežu, odnosno traži od gledalaca da mu pošalju prljavštine o njenom uredništvu kako bi ih pretnjom objavljivanja naterao da prekinu prenos. Sada imamo i tu situaciju - sukob Bake Praseta i Željka Mitrovića u kom on iznosi ili najpre preti iznošenjem detalja i privatnog života medijskog tajkuna.

U EdTVu takve stvari donose rezultate, a moglo bi se reći da na neki način donose i u sukobu Bake i Žeksa, recimo ukidanje nasilja u ZADRUZI može na neki način  biti podstaknuto jutjuberovim napadom.

U tom smislu, EdTV u onome što je hteo da predstavi kao radikalnu temu istovremeno je užasno arhaičan i neverovatno aktuelan čak i u jednom društvu kao što je naše u kom je reality program okosnica delovanje najmoćnijeg režimskog komercijalnog medija i samim tim mutira brže nego igde u svetu na najvećoj mogućoj sceni.

U tom pogledu, EdTV je film koji zapravo zaslužuje najveći kompliment, ima nešto da pruži gledaocima iz Srbije kao vrela najnižeg realityja dostupnog najširoj publici.

Sam film je u suštini mudro postavljen u okvir romcoma, i kroz taj fokus uspeva da ispriča ovu širu priču, počinjući i završavajući se ljubavnom pričom, pre uključivanja i isključivanja kamere.

Odlično je iskorišćen eho događaja izgrađen kroz medije, kao što je show Jaya Lenoa, da bi se time rešile neke elipse i u tom pogledu Lowell Ganz i Babaloo Mandel iskazuju veštinu koja ih i jeste držala decenijama prvi vrhu holivudskih komediografa.

Sasvim je jasno da EdTV nije običan romcom niti je tako nešto Ron Howard mogao da dozvoli sebi posle dolaska nadomak oskara sa APOLLO 13, ali nema sumnje da je najuspešniji derivat romcoma i neke "ozbiljnije" teme kojima će pribegavati u post-nominacijskom periodu.

Matthew McConaughey i Jenna Elfman su odlični kao romantični par, mada je danas svakako zabavnije što su McConaughey i Woody Harrelson u ovom filmu braća, ako imamo u vidu njihov trijumf petnaestag godina kasnije u TRUE DETECTIVEu.

Film je možda mogao biti efikasniji u uvodu, i ukupno uzev kraći, ali ovo je zanimljiv spoj pitke forme i jače pretenzije koji nije imao previše mesta samo godinu danas posle TRUMAN SHOWa koji je bio još pregnantniji u pogledu ozbiljnosti teme. Međutim, sada kad se sve razdvoji, uprkos zastarelosti EdTV je zanimljiva vremenska kapsula, a i malo više od toga.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment