Saturday, October 15, 2022

GRAND THEFT AUTO

GRANT THEFT AUTO je prvi celovečernji igrani film Rona Howarda u produkciji Rogera Cormana koji se uklopio u talas tada veoma popularnih car crash extravaganzi u kojima su se formirali neki specijalisti poput bivšeg kaskadera Hala Needhama ali su se ispoljili neki spoljni saradnici poput Johna Landisa.

Howardovi prvi saradnici na ovom filmu bili su ikonični Cormanovi saradnici - genijalni Joe Dante kao montažer, Allan Arkush kao reditelj druge ekipe i Gary Graver, kasniji saradnik Orsona Wellesa i pornograf kao direktor fotografije. Svi oni su umnogome doprineli da GRANT THEFT AUTO u kom Howard i režira i glumi glavnu mušku ulogu (mada iako je to glavna muška uloga i najvažnija je zaplet, nema ga previše na ekranu) izgleda ne samo u skladu sa žanrovskom konvencijom onoga što se pravi, već i da na skromnom budžetu ima jednu specifičnu propulzivnost.

Međutim, uprkos tome što GRAND THEFT AUTO ne dostiže remek-delo kakav je USED CARS Roberta Zemeckisa ili izuzetan film kao što je Spielbergov SUGARLAND EXPRESS, a oba su koketirala sa tom fascinacijom velikim poterama i lupanjima kola po Heartlandu, reč je o jednom od boljih zastupnika žanra pre svega zato što vrlo rano donosi Howardov pečat.

Naime, on ima jednu specifičnu veštinu postavljanja dramske scene unutar žanrovskog sadržaja, ima lakoću iznošenja likova i jednostavno a nedvosmisleno sugerisanje emocije. I kroz ceo film, iako nema previše superpotentnih scena, mi pre svega imamo generalni utisak da navijamo za junak, da se dešavaju dinamične i smešne stvari. Samim tim film se nikada ne raslojava na dramske i akcione scene što je karakteristike mase ovakvih naslova već to sve izgleda krajnje integirsano, uprkos tome što je kod Cormana sasvim jasno šta će biti glavna stvar za prodaju.

Tim odnosom prema celini, Howard se vrlo jasno nameće kao par excellence pripremljen mejnstrim reditelj što će već desetak godina kasnije, posle ovog debija iz 1977. godine i biti.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment