Sunday, September 19, 2010

SUNSET

Pogledao sam izvanredan, zapostavljen, nažalost sasvim razumljivo iako ne i opravdano, klasik iz osamdesetih - SUNSET Blake Edwardsa sa Bruce Willisom i James Garnerom. Ispostavilo se da sam ovaj film zapravo već gledao ranije ali je to bilo toliko davno da sam već i zaboravio. Vredelo je podsetiti se jer u ovom filmu, iste godine kada je snimio i DIE HARD, Bruce Willis nastupa u vrlo old school trileru sa elementima buddy filma, sa sjajnim partnerom koji će kasnije u svet vesterna u vesti i Mela Gibsona u MAVERICKu.

SUNSET je deo Edwardsove možda čak i bolje rediteljske linije trilera u kojoj je ostvario velike rezultate iako je prevashodno poznat po komedijama. Ipak, čovek koji je snimio klasik poput EXPERIMENT IN TERROR automatski se mora smatrati značajnim rediteljem trilera, zar ne? Edwardsu nije bila strana ni brutalnost u exploitation ključu kao recimo u filmu GUNN.

U tom smislu, SUNSET je koncipiran kao buddy film na tragu BUTCH CASSIDYja (još jedna paralela sa MAVERICKom) smeštena u Holivud dvadesetih, sa dve istorijske ličnosti u glavnim ulogama - čuvenim vestern glumcem Tom Mixom kog igra Willis i Wyatt Earpom koji dolazi da bude konsultant kog igra Garner.

Earp ubrzo sreće ženu iz svoje prošlosti koja ga upliće u chandlerovski zaplet koji Edwards tretira živahno ali su seksualni i politički aspekti zapleta više na liniji CHINATOWNa što je verovatno i omelo masovnije gledanje ovog filma jer je naprosto premračan da bi bio veseli eskapizam. SUNSET nije komedija, ali formalno jeste lepršavi krimić, sa elementima noira, tako da ga ubacivanje seksualnih perverzija, fetišizma, prostitucije i sličnih stvari sigurno udaljava od ciljne grupe.

Štaviše, reklo bi se da SUNSET nudi kennethangerovski pogled na Holivud.

To se može prepoznati u sjajno koncipiranom liku glavnog negativca kog igra Malcolm McDowell. Njegov lik je naime postavljen kao nekadašnji čaplinovski komičar koji je postao šef studija, sklon sadizmu i vezama sa podzemljem i u tom smislu dosta podseća na Mack Senneta a naročito ono kako ga je opisivao Ellroy u romanu BLACK DAHLIA. Štaviše, u ovom filmu, on ima i hromu sestru i to se da prepoznati kasnije kao motiv u tom Ellroyevom romanu.

Edwardsova egzekucija materijala je konzervativna. Svakako da kad je reč o Willisu iz 1988. više će se pamtiti DIE HARD jer to je landmark, ali SUNSET je sasvim solidno izveden film stare škole, no razumljivo je da u tom trenutku nije imao puno šanse na blagajnama jer se film transformisao i nije bilo strpljenja za old school stvari.

Garner uspeva da dominira nad naravno šarmantnim Willisom koji je već bio TV zvezda i zajedno čine odličan tim. Malcolm im parira u retko lucidno osmišljenoj ulozi negativca.

U svakom slučaju, SUNSET ima potencijal ne samo kao film za gledanje danas, nego i kao film za rimejkovanje, pošto bi možda iz drugog puta, sada sa Willisom u Garnerovoj ulozi mogao biti hit.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment