Tuesday, September 14, 2010

MAVERICK

Reprizirao sam MAVERICK Richarda Donnera, izvanredan film iz Firerovog opusa koji se nažalost često previđa, iako je bio vrlo kvalitetan i prilično uspešan. Gibson je 1994. kada je počeo da se pomalja vestern posle uspeha UNFORGIVENa, a u vreme TOMBSTONEa, WYATT EARPa, nastupio sa vesternom koji je koncipiran kao veliki povratak zabavnoj strani tog žanra, na tragu pojedinih filmova Burt Kennedyja i Don Siegela.

Istovremeno, ovaj film je veliki omaž starim vestern klasicima, i to ne samo staroj seriji MAVERICK čiji glavni glumac James Garner igra drugu najvažniju mušku ulogu u filmu, ili BUTCH CASSIDYju, čiji scenarista William Goldman potpisuje izvanredan scenario već i brojnim lokacijama, situacijama, glumcima i pevačima kantri muzike koji se u velikom broju pojavljuju u cameo ulogama.

Firerov Maverick je daleko kompleksniji od Garnerovog sa televizije koji je bio šarmantni kartaroš-prevarant. Novi Maverick je istovremeno komičan ali i psihotičan, i Mel ga gradi sa unošenjem pomalo Martina Riggsa u taj popularni lik. Štaviše, u jednoj situaciji, Donner i Gibson efektno namiguju filmu LETHAL WEAPON, ali to nije samo detalj već i u priličnoj meri signal u kom pravcu će Gibson razviti ovog junaka.

Goldmanov scenario istovremeno ima zadatak da ispriča Maverickovu avanturu, bude franchise starter ali i da ponudi sve moguće vestern situacije, od borbi po salunima, preko tuča sa Indijancima do smirivanja odbegle kočije. U tom smislu, Goldman se koristi strukturom road movieja i nudi jedan u suštini epizodičan ali koherentan scenario koji obiluje duhovito postavljenim situacijama u kojima Gibson i Jode Foster u ulozi koja je potpuno atipična za nju briljiraju u maniru najvećih holivudskih parova, nadovezujući se unutar vestern tradicije na parove poput Clinta Eastwooda i Shirley Maclaine u TWO MULES FOR SISTER SARA Dona Siegela. Donner u principu tako i režira film, iako obiluje akcijom, MAVERICK je pre svega komedija o nadmetanju dva karaktera.

Od kada je upao u nevolje, pominju se glasine da bi Gibson radio nastavak MAVERICKa što u produkcionom smislu ima logike jer je ovo bila produkcija njegove kompanije Icon i on verovatno ima prava na osnovu kojih može sam da izfinansira film; a Jodie Foster može da privuča jer je i on igrao u njenom novom indie filmu BEAVER i poznati su po tome da su bliski prijatelji. U tom smislu, postavljaju se dva pitanja. Prvo je otkud to da MAVERICK nije dobio nastavak u ono vreme a drugo je naravno kolike su šanse da danas taj film zaigra na blagajnama. Odgovor na ovo drugo pitanje je otvoren a moja pretpostavka vezana za prvo je naprosto to da iako je MAVERICK bio uspeh u svim aspektima, vestern ipak nije delovao kao perspektivna forma u periodu koji je potom usledio i da je produkovao više flopova nego hitova, a i sam Gibson se više fokusirao na manje komične saradnje sa Brian Helgelandom i dr.

Iako spolja deluje kao laboratorijski krojen spoj BUTCH CASSIDYja i LETHAL WEAPONa, MAVERICK je jedan od retkih blokbastera koji se isključivo bazira na snazi glume, karaktera i scenarija, a u kinestetičkom smislu na zanatskim veštinama svojstvenim vesternu, poput snimanja u divljim predelima i akrobacije.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment