Monday, October 19, 2009

FIGHTING BACK

Reprizirao sam FIGHTING BACK Lewis Teaguea. Ovaj vigilante film se razlikovao od svojih savremenika i konkurencije po tome što je za razliku od tipičnih žanrovskih egzibicija pokušao da produbi priču o vidžilantizmu i postavi je u širi društveni kontekst.

Naravno, FIGHTING BAXCK pre svega ostaje klasičan vigialnte film na nivou postavke i većinskog dela sadržaja. Ipak, bendovanje konvencije oličeno je u tome što junakovo uzimanje pravde u svoje ruke počinje da dobija političćku težinu, privlači na svoju stranu do policije, društvenih institucija, bizniosmena a na kraju rezultira i junakovim direktnim političkim angažmanom u borbi na lokalnim izborima.

Naravno, ovo je film iz 1982. goduine godine koji uprkos svemu ostaje exploitation tako da sve ove nuspojave vidžilantizma bivaju trtirane kao nešto pozitivno. Štaviše, film u pojedinim delovima postaje moralno ambivalentan - kada glavni junak napravi pakt sa mafijom da slobodno goni ulične bande (mahom crnce) i narkodilere, ili kada na nagoor biznismena odučuje da postane političar kako bi ozvaničio svoja gledišta.

U poslednje vreme oseća se blag revival vigilante filma u Anmerici, s tim što bi naravno neke stvari iz FIGHTING BACKa bile nezamislive. Pre svega, ideja o o osnivanju grupe građana koja će kontrolisati ulice i "pomagati policiji" danas bi u startu imala negativnu konotaciju, primer je HOT FUZZ a s druge strane i u holivudskom kanonu - vidžilantizam je pojedinačna disciplina, ne timski sport - setimo se osude svakog organizovanog vidžilantizma u filmu MAGNUM FORCE gde mu na put staje vigilante patrijarh Diorty Harry. Ipak, upskos tome, kroz istoriju exploitationa u Holivudu uvek je bilo i izuzetaka kao što je WALKING TALL.

Jedina kontroverza koju na nivou zapleta FIGHTING BACK razrešava jeste pitanje rasizma pošto je ovo u suštini film o borbi bele buržoacije i crnih uličara. Međutim, svesni da bi to moglo neprijatno da izgleda, autori peglaju taj problem.

Tom Skerritt je odličan u glavnoj ulozi pokretača cele akcije i uz njega glavni adut filma je Lewis Teague, jedan od svakako najkompetentnijih Cormanovih učenika koji tako dobro vlada tempom filma i odlično inscenira sve situacije, naročito akcione prizore na skromnom budžetu. Iakon nije uspeo da ostvari tematski i žanrovski konzistentan opus, Teague je svakako jedno od najpouzdanijih imena američkog repertoarskog filma.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment