Pogledao sam DISTRICT 9 Neilla Blomkampa i moram priznati da je reč o jednom sjajnom zaokruživanju ove letnje sezone. DISTRICT 9 je ne samo izuzetan film, doduše ne bih ga nazvao iznenađenjem jer je još od ALIVE IN JOBURG i priče da treba da režira HALO, bilo jasno da je Blomkamp tip od kog se puno očekuje, nego je i ono što jako volim da vidim a to je neholivudski film koji je potpukao Holivud na njegovom terenu.
DISTRICT 9 počinje sa dokumentarnom fakturom a potom se pretvara u docu-dramu na nivou pristupa pričanja priči, i to je jedna od retkih formalnih mana filma, što nije ostao dosledan u tom postupku. Međutim, ni u jednom trenutku se taj formalni raskorak, to iskakanje, zaista ne može smatrati suštinskim problemom zato što je priča dovoljno interesantna da svako formalno cepidlačenje čini potpuno neukusnim. Uostalom touch na kraju kada se ispiše na ekranu sudbina likova kao da je sve ovo stvarno docudrama je ingeniozno jer je tačno pogođena atmosfera filmova po istinitim pričama. Holivud je napipao da bi ova vrsta poludokumentarnog pristupa bio put za monster filmove, još od SIGNS su upravo te dokumentarne vinjete bile najbolji delovi holivudskih monster filmova, međutim CLOVERFIELD je kao vrhunac te tendencije bio veliki promašaj.
Blomkampov film u sebi spaja dokumentarnu fakturu ali nema problem sa tim da publici pruži i nešto pravog holivudskog storytellinga. U tom smislu, DISTRICT 9 me je dosta podsetio na Camerona, i to ne samo zbog toga što je u osnovi svega ljubavna priča, nego i zato što partnerstvo između čoveka i vanzemaljca podseća na ALIEN NATION Grahama Bakera u koji je Cameron bio ozbiljno umešan. U tom smislu, mislim da DISTRICT 9 jako efektno i bez previše cheesinessa plasira sve one obavezne humanističke figure koje formalno izdižu SF priče iznad pukog exploitationa, pulpa i senzacije.
Ipak, svakako da razumevanje između čoveka i vanzemaljca nije osnovna politička dimenzija ovog filma i da je njegova ključna politička ravan komentar Aparthejda. Mnogi detaji poput predloga da se vanzemaljci pobiju selektivnim virusom datiraju iz vremena Aparthejda, i sjajno je da je Blomkamp snimio u suštini film o Južnoafrikancima, sa južnoafričkom ideološkom agendom koji je pokorio američki box office, a da u filmu nema apsolutno ni traga bilo čemu holivudskom ili američkom. Mislim da je to fenomenalan uspeh i velika nada da je i dalje moguće snimiti relevantan repertoarski film van Holivuda. To je bilo jasno i ranije, sa naslovima kao što je Bongov HOST, ali sa DISTRICT 9 se ispostavilo da je sa takvim filmom moguće i dominirati na B.O.
Što se samog filma tiče, egzekucija je besprekorna, scenografija i akcija su sjajni, reč je o spoju koji me je povremeno podsećao na Camerona (naročito kad se Wikus lati egzoskeleta - ko ne odlepi na tu scenu-zalutao je u bioskop) a u nekim frenetičnim delovima i na BAD BOYS 2 o čijem je statusu klaska već i snimljen jedan divan film HOT FUZZ.
Činjenica je da Nigerijci imaju puno pravo da tuže jer se prema njima film odnosi nešto grublje (odnosno nema političke korektnosti u smislu da je takvo ponašanje devijacija unutar jedne etničke grupe) ali u principu, oni u filmu imaju prilično bad ass dimenziju, naročito u scenama vradžbina i holdupa sličnog onom velikom set-pieceu u BAD BOYS 2.
DISTRICT 9 je po dva osnova jako sličan filmu EDIT I JA. Prvo u oba filma ima glavnog junaka koji iznutra počinje da se transformiše u drugo biće i drugo u oba slučaju imamo vrlo pozitivan trend par exellence žanrovskog produkta oslonjenog na američke miteme koji ne jebe Ameriku 2%, a DISTRICT 9 ima tu prednost što je pokorio američki B.O. Ali, to ne čini uspeh EDIT I JA manjim, pošto su oba filma nastala u formi koja je vrlo ekskluzivna za lokalnu kinematografiju i koja prosto zapomaže za stranim (američkim) mešanjem.
Naravno, ne treba zanemariti autoritet Peter Jacksona u ovoj celoj priči i što se njega tiče, sa ovim naslovom se vratio onome zbog čega smo ga svi voleli. S tim što je naravno, Blomkamp odveo stvari korak dalje, možda bi ovako izgledali Jacksonovi filmovi da se nije posvetio Tolikenu, ali Blomkamp udnosi u sve to dosta svog uticaja, ali akcionims scenama oseća se jacksonovski hard-R.
Ako je ovako snimio DISTRICT 9 za 30 miliona, onda je jasno da bi HALO izuo sa većim parama. U svakom slučaju, biće zanimljivo šta će Blomkamp sledeće snimiti.
* * * 1/2 / * * * *
DISTRICT 9 počinje sa dokumentarnom fakturom a potom se pretvara u docu-dramu na nivou pristupa pričanja priči, i to je jedna od retkih formalnih mana filma, što nije ostao dosledan u tom postupku. Međutim, ni u jednom trenutku se taj formalni raskorak, to iskakanje, zaista ne može smatrati suštinskim problemom zato što je priča dovoljno interesantna da svako formalno cepidlačenje čini potpuno neukusnim. Uostalom touch na kraju kada se ispiše na ekranu sudbina likova kao da je sve ovo stvarno docudrama je ingeniozno jer je tačno pogođena atmosfera filmova po istinitim pričama. Holivud je napipao da bi ova vrsta poludokumentarnog pristupa bio put za monster filmove, još od SIGNS su upravo te dokumentarne vinjete bile najbolji delovi holivudskih monster filmova, međutim CLOVERFIELD je kao vrhunac te tendencije bio veliki promašaj.
Blomkampov film u sebi spaja dokumentarnu fakturu ali nema problem sa tim da publici pruži i nešto pravog holivudskog storytellinga. U tom smislu, DISTRICT 9 me je dosta podsetio na Camerona, i to ne samo zbog toga što je u osnovi svega ljubavna priča, nego i zato što partnerstvo između čoveka i vanzemaljca podseća na ALIEN NATION Grahama Bakera u koji je Cameron bio ozbiljno umešan. U tom smislu, mislim da DISTRICT 9 jako efektno i bez previše cheesinessa plasira sve one obavezne humanističke figure koje formalno izdižu SF priče iznad pukog exploitationa, pulpa i senzacije.
Ipak, svakako da razumevanje između čoveka i vanzemaljca nije osnovna politička dimenzija ovog filma i da je njegova ključna politička ravan komentar Aparthejda. Mnogi detaji poput predloga da se vanzemaljci pobiju selektivnim virusom datiraju iz vremena Aparthejda, i sjajno je da je Blomkamp snimio u suštini film o Južnoafrikancima, sa južnoafričkom ideološkom agendom koji je pokorio američki box office, a da u filmu nema apsolutno ni traga bilo čemu holivudskom ili američkom. Mislim da je to fenomenalan uspeh i velika nada da je i dalje moguće snimiti relevantan repertoarski film van Holivuda. To je bilo jasno i ranije, sa naslovima kao što je Bongov HOST, ali sa DISTRICT 9 se ispostavilo da je sa takvim filmom moguće i dominirati na B.O.
Što se samog filma tiče, egzekucija je besprekorna, scenografija i akcija su sjajni, reč je o spoju koji me je povremeno podsećao na Camerona (naročito kad se Wikus lati egzoskeleta - ko ne odlepi na tu scenu-zalutao je u bioskop) a u nekim frenetičnim delovima i na BAD BOYS 2 o čijem je statusu klaska već i snimljen jedan divan film HOT FUZZ.
Činjenica je da Nigerijci imaju puno pravo da tuže jer se prema njima film odnosi nešto grublje (odnosno nema političke korektnosti u smislu da je takvo ponašanje devijacija unutar jedne etničke grupe) ali u principu, oni u filmu imaju prilično bad ass dimenziju, naročito u scenama vradžbina i holdupa sličnog onom velikom set-pieceu u BAD BOYS 2.
DISTRICT 9 je po dva osnova jako sličan filmu EDIT I JA. Prvo u oba filma ima glavnog junaka koji iznutra počinje da se transformiše u drugo biće i drugo u oba slučaju imamo vrlo pozitivan trend par exellence žanrovskog produkta oslonjenog na američke miteme koji ne jebe Ameriku 2%, a DISTRICT 9 ima tu prednost što je pokorio američki B.O. Ali, to ne čini uspeh EDIT I JA manjim, pošto su oba filma nastala u formi koja je vrlo ekskluzivna za lokalnu kinematografiju i koja prosto zapomaže za stranim (američkim) mešanjem.
Naravno, ne treba zanemariti autoritet Peter Jacksona u ovoj celoj priči i što se njega tiče, sa ovim naslovom se vratio onome zbog čega smo ga svi voleli. S tim što je naravno, Blomkamp odveo stvari korak dalje, možda bi ovako izgledali Jacksonovi filmovi da se nije posvetio Tolikenu, ali Blomkamp udnosi u sve to dosta svog uticaja, ali akcionims scenama oseća se jacksonovski hard-R.
Ako je ovako snimio DISTRICT 9 za 30 miliona, onda je jasno da bi HALO izuo sa većim parama. U svakom slučaju, biće zanimljivo šta će Blomkamp sledeće snimiti.
* * * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment