Pogledao sam FRIDAY FOSTER Arthura Marksa, courtesy of Ginger.
Arthur Marks je iskusni blaxploitation reditelj koji je radio razne pokretne slike u svojoj karijeri, bio je aktivan i kao autor, i kao producent i distributer a između ostalog, Plissu će se dopasti detalj da je bio i jedan od velikih poštovalaca i pomagača Williama Girdlera.
FRIDAY FOSTER je ekranizacija relativno poznatog stripa o crnoj reporterki, bivšem modelu koja se bori protiv zločina. Reč je o derivativnom konceptu u kome se kombinuje socijalni status Lois Lane i Batmanova taktika.
U duh stripovskog koncepta i FRIDAY FOSTER se kreće brzo i nepretenciozno. ja moram priznati da mi je ovaj film delovao kao neki Antonioni ipo tome što me je podsticao na razmišljanje. Ceo film sam proveo razmišljajući o drugim stvarima pošto mi je Marksov koncept to dozvolio jer je film zaista koncipiran za absent minded gledaoca i gotovo da pospešuje lutanje misli. Međutim, s druge strane, isto tako nije mi dao povod da zaustavim film ili da gledam nešto drugo što mislim da dosta govori o Marksovoj rutiniranosti.
Kad je reč o ideologiji, ovo je atipičan blaxploitation pošto smešta crne junake u srednju klasu i ovde se srećemo sa junacima koji zaziru pd sveta pimpova, dilera i kurvi, koji su inače u blaxploitationu prikazani sa simpatijama i prihvatanjem, a često i junaci dolaze iz tog miljea.
Ovde međutim, junaci pokušavaju da se izbore da budu srednja klasa i film odlazi u geto samo onda kada junaci traže opasnost i kontakt sa podzemljem. po ovoj težnji ka asimilaciji crnaca, FRIDAY FOSTER predstavlja izuzetak.
Kad je reč o samoj strukturi priče i etici junaka, film je već dosta bliži tradicionalnom blaxplitationu. Junakinja se ponaša kao do te mere oslobođena žena da ne preza od toga da svoje telo upotrebi u borbi za pravdu i bez problema u filmu promeni tri partnera, od kojih je sa barem dvojicom radi svog zadatka i njihove moći.
Politički ugao priče koja govori o zaveri da se ubiju crnačke vođe, liči na tradicionalan blaxploitation, međutim ovde je struktura vođa takva da crnci pokušavaju da se bore kroz sistem, dok je u blaxploitationima inače obično forsiran koncept stvaranje paralelne institucije.
Očigledno je dakle da je American International Pictures hteo da približi Pam Grier najširoj publici koja uključuje i belu srednju klasu i da malo steriliše blaxploitation izraz. Međutim, upravo zbog tih iskliznuća van klasičnog blaxploitatona, FRIDAY FOSTER zaslužuje posebno mesto.
* * * / * * * *
Arthur Marks je iskusni blaxploitation reditelj koji je radio razne pokretne slike u svojoj karijeri, bio je aktivan i kao autor, i kao producent i distributer a između ostalog, Plissu će se dopasti detalj da je bio i jedan od velikih poštovalaca i pomagača Williama Girdlera.
FRIDAY FOSTER je ekranizacija relativno poznatog stripa o crnoj reporterki, bivšem modelu koja se bori protiv zločina. Reč je o derivativnom konceptu u kome se kombinuje socijalni status Lois Lane i Batmanova taktika.
U duh stripovskog koncepta i FRIDAY FOSTER se kreće brzo i nepretenciozno. ja moram priznati da mi je ovaj film delovao kao neki Antonioni ipo tome što me je podsticao na razmišljanje. Ceo film sam proveo razmišljajući o drugim stvarima pošto mi je Marksov koncept to dozvolio jer je film zaista koncipiran za absent minded gledaoca i gotovo da pospešuje lutanje misli. Međutim, s druge strane, isto tako nije mi dao povod da zaustavim film ili da gledam nešto drugo što mislim da dosta govori o Marksovoj rutiniranosti.
Kad je reč o ideologiji, ovo je atipičan blaxploitation pošto smešta crne junake u srednju klasu i ovde se srećemo sa junacima koji zaziru pd sveta pimpova, dilera i kurvi, koji su inače u blaxploitationu prikazani sa simpatijama i prihvatanjem, a često i junaci dolaze iz tog miljea.
Ovde međutim, junaci pokušavaju da se izbore da budu srednja klasa i film odlazi u geto samo onda kada junaci traže opasnost i kontakt sa podzemljem. po ovoj težnji ka asimilaciji crnaca, FRIDAY FOSTER predstavlja izuzetak.
Kad je reč o samoj strukturi priče i etici junaka, film je već dosta bliži tradicionalnom blaxplitationu. Junakinja se ponaša kao do te mere oslobođena žena da ne preza od toga da svoje telo upotrebi u borbi za pravdu i bez problema u filmu promeni tri partnera, od kojih je sa barem dvojicom radi svog zadatka i njihove moći.
Politički ugao priče koja govori o zaveri da se ubiju crnačke vođe, liči na tradicionalan blaxploitation, međutim ovde je struktura vođa takva da crnci pokušavaju da se bore kroz sistem, dok je u blaxploitationima inače obično forsiran koncept stvaranje paralelne institucije.
Očigledno je dakle da je American International Pictures hteo da približi Pam Grier najširoj publici koja uključuje i belu srednju klasu i da malo steriliše blaxploitation izraz. Međutim, upravo zbog tih iskliznuća van klasičnog blaxploitatona, FRIDAY FOSTER zaslužuje posebno mesto.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment