Saturday, November 6, 2010

THE SOCIAL NETWORK

Pogledao sam THE SOCIAL NETWORK Davida Finchera. Danas je sve teže prisetiti se zašto je Fincher i kako bio nekakav bitan reditelj. THE SOCIAL NETWORK je samo još jedan stepenik prema talogu idejno i zanatski izgubljenih reditelja i u tom pohodu nažalost ovog puta nije bio sam, sigurno mu je pomogao i scenario Aarona Sorkina, ali za celinu je ipak on sam kriv.

Sorkin je poznat kao heavyhanded scenarosta sa dosta grubim građenjem likova, dijalozima koji se odlikuju parolama i sl. Ali ko sam ja da to dajem kao primedbu. Međutim, u poređenju sa THE SOCIAL NETWORKom, ŠIŠANJE stoji kao jedan upadljivo sličan i rekao bih čak delikatniji film. Koliko god to apsurdno zvučalo. U izvsnom smislu, i to ne samo zbog svog nerd-miljea, ovo su jako slični filmovi o beskrupuloznom usponu. I slično padaju.

Sorkin je u ovom scenariju sve motivacije nacrtao, zatim su ih junaci izgovorili, zatim su ih ponovili, zatim je sve to odglumljeno u subsitkomskom maniru gde je Jesse Eisenbergov Zuckerberg kao nekakav Rain Man koji nije sasvim autističan ali mu se sve ipak olakšava usled blage asocijalnosti. Garfieldov Saverin je kao Kalimero koga su svi preveslali kako su hteli i on ima takav izraz lica a Justinov Sean je kao Mefisto koji je razdvojio dva jarana ali na tom putu učinio facebook velikom imperijom.

Postaviti motiv glavnih junaka da sve rade kako bi postali simpatični devojkama u kampusu i to sve prikazati u nizu scena koje su kao dramske nevažne scene iz AMERICAN PIE nije pravi put. Ako su oni sve to uradili da bi postali simpatični devojkama na kampusu, to svakako ima veze sa usponom geek i nerd kultura u post-Bill Gates fazi. Ali ovaj film nije dovoljno zreo da bi govorio o emancipaciji te ekipe koja realno jeste prepoznata kao sociološka pojava. On ostaje na nivou tinejdžerskog motiva manje više realizovanog u maniru teen filma a ne ozbiljne analize i sve to deluje kao neka razvučena anegdota.

Zatim, sam Facebook je tretiran kao pojava koja kao da nema nikakav socijalni kontekst, značaj, kao neki ambivalentni fenomen što on u suštini i jeste jer je zapravo nastao kao derivat već postojećih socijalnih mreža (možda neki raniji zaista zaslužuje podrobnu analizu). Međutim, FB je ipak zaslužio da bude tretiran kao tema malo zrelije.

Konačno, sam film je jako loše realizovan. I to je ono što ponajviše raazočarava. Gimmick sa jednim glumcem koji igra braću blizance je u stvari uzaludna tehnička majstorija koja je više zanimljiva kao trivia nego kao suštinski bitan detalj i pokazuje na koliko nevažnim stvarima se gubila energija...

Nijednom glumcu nisam verovao. Čak nijednu lokaciju nisam kupio. Sve deluje kao set, ljudi u kadru su evidentno statisti, nema nikakve vibrantnosti. Muzika koju su radili Trent Reznor i Atticu Roos je neki dosta generic synth score o kome se pričaju bajke, kao da je to sad neki domet, a za to zaista nisu ni morali obojica da se okupljaju...

Teško je reći da li je šteta što nije snimljen bolji film o nastanku Facebooka jer na osnovu ove interpretacije jako je teško proceniti njen kapital uopšte.

* 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment