Saturday, August 18, 2012

HARLAN - IN THE SHADOW OF JEW SUESS

Pogledao sam zanimljiv dokumentarni filma Felixa Moellera HARLAN - IN THE SHADOW OF JEW SUESS. Ovaj film opet ne uspeva da u potpunosti rasvetli Harlana kao reditelja ili kao političku figuru, i čini mi se da ima dosta suštinski irelevantnih segmenata pošto se u značajnom delu bavi time kako Harlana vide njegovi unuci što zapravo samo svedoči o dubokoj porodičnoj traumi koju je priredio i malo čemu osim toga. Sinovi naravno imaju relevantniju ulogu, naročito Thomas koji je svoj život posvetio levici, osporavanju oca, revoluciji i eksperimentalnim filmovima.

Film se više bavi ličnom nego profesionalnom biografijom Veita Harlana ali daje relevantan pregled ključnih biografskih i filmografskih tačaka u njegovom životu i radu. Prirodno, niko ne uspeva da prodre u to koliku je krivicu osećao sam Veit a čak je i porodica u dilemi koliko je i da li je bio primoran da snima JUD SUESS kao što je govorio u svojoj biografiji.

Zanimljivo je naravno i to da je Kubrick upoznao Harlana. Poznato je da su Kubrickova supruga i šurak Harlanovi nećaci ali ovde imamo i detaljnije priče o tome kako je izgledao Kubrickov susret sa Harlanom i njegova želja da snimi film o nastanku nacističkih filmova.

Dinamika među Harlanovim potomcima je zanimljiva, ima tu dosta besa i neslaganja i Moeller je to uspeo da zabeleži. Ipak, na kraju ovaj dokumentarac zapravo istovremeno uspeva da zahvaljujući samoj snazi teme ostane nedorečen i impresivan. Uostalom i sam Harlan je reditelj čiji su filmovi istovremeno impresivni i bizarno artificijelni, a paradoksalno sam JUD SUESS je možda i najmanje zanimljiv ali i najmaligniji rad u njegovom opusu. U tom pogledu, zanimljivo je kako su članovi porodice istovremeno šokirani sadržajem filma (s pravom) ali i sporadično oduševljeni (ne s pravom) veštinom kako je taj film realizovan, iako JUD SUESS pošteno govoreći ostavlja snažan utisak gotovo isključivo zbog svoje strašne ideooške funkcije a ne toliko zbog zanatske veštine. Harlan u tom pogledu ima relevantnijih filmova.

Moellerov film je značajan doprinos rasvetljavanju Harlanovog slučaja, ali nikako nije definitivan rad na tu temu.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment