Ponekad filmovi govore o potpuno nezamislivim događajima kao u slučaju OPERATION DAYBREAK Lewisa Gilberta, priče o tome kako su se Česi opirali Hitleru. Čehoslovački otpor nacistima je gotovo apsurdno mali, ali desilo se tako da je možda najznačajnija gerilska akcija Drugog svetskog rata ostvarena upravo u Pragu i to od strane njihove "slobodne vojske" koju su podržavali Englezi. U Pragu je ubijen Reinhard Heydrich, arhitekta Holokausta, Hitlerova desna ruka i čovek koji je prošao sve nivoe nacističke hijerarhije i bio specijalista za problematične situacije. Ovaj film se ne bavi samim Heydrichom, prikazuje ga samo kao figuru u tumačenju Antona Diffringa, iskusnog "filmskog naciste". Dakle, svakako da se iz ovog filma ne može saznati puno o ovoj krajnje bizarnoj ličnosti. Nažalost, čini mi se da se ni o samom atentatu ne može saznati dovoljno.
Vrlo suvoparan scenario za film napisao je čuveni dramski pisac Ronald Harwood po romanu Alana Burgessa. Od Harwooda sam ipak očekivao znatno više, uostalom on će kasnije dobiti oskara za PIANIST Romana Polanskog. U osnovi, film je neobično ali pametno strukturiran. Atentat se desi već negde oko polovine a drugi deo filma prati lov na počinioce. Umesto kompleksnih okolnosti koje su pratile poteru za ilegalcima i njihovu herojsku smrt, odnosno bizarnu situaciju sa lečenjem Heydricha u kojoj Himmlerov lekar nije želeo da koristi antibiotike, Harwood nudi jednu pojednostavljenu sliku tog slučaja a najzanimljivijih detalja se tek dotiče. Tako recimo od odmazdi se pominju samo Lidice ali ne i serija eksperimenata u koncentracionim logorima kroz koje je Himmlerov lekar pokušavao da dokaže kako nije pogrešio u lečenju Heydricha.
Završnica sa pucnjavom u praškoj crkvi je impresivna, naročito deo sa herojskom smrću ilegalaca u kripti, ali je sudeći po bodycountu Gilbert, inače iskusni reditelj koji se okušao i na Bondovima, želeo da svemu da i dimenziju čisto akcionog filma što je verovatno bilo nepotrebno.
OPERATION DAYBREAK ne samo da nije istorijski precizan već bih rekao da nije iskoristio sav potencijal koji je ova priča nudila. S druge strane ubistvo Heydricha je dosta puta realizovano na filmu već u toku rata pa i kasnije, ali nijedan film po budžetu i vremenu nastanka (i dostupnim saznanjima) nije imao ovako veliku priliku da prikaže tu stvar.
OPERATION DAYBREAK je dostupan i u verziji od 102 minuta. Ja sam gledao verziju od 122 minuta i ona je zbilja preduga.
* * 1/2 / * * * *
Vrlo suvoparan scenario za film napisao je čuveni dramski pisac Ronald Harwood po romanu Alana Burgessa. Od Harwooda sam ipak očekivao znatno više, uostalom on će kasnije dobiti oskara za PIANIST Romana Polanskog. U osnovi, film je neobično ali pametno strukturiran. Atentat se desi već negde oko polovine a drugi deo filma prati lov na počinioce. Umesto kompleksnih okolnosti koje su pratile poteru za ilegalcima i njihovu herojsku smrt, odnosno bizarnu situaciju sa lečenjem Heydricha u kojoj Himmlerov lekar nije želeo da koristi antibiotike, Harwood nudi jednu pojednostavljenu sliku tog slučaja a najzanimljivijih detalja se tek dotiče. Tako recimo od odmazdi se pominju samo Lidice ali ne i serija eksperimenata u koncentracionim logorima kroz koje je Himmlerov lekar pokušavao da dokaže kako nije pogrešio u lečenju Heydricha.
Završnica sa pucnjavom u praškoj crkvi je impresivna, naročito deo sa herojskom smrću ilegalaca u kripti, ali je sudeći po bodycountu Gilbert, inače iskusni reditelj koji se okušao i na Bondovima, želeo da svemu da i dimenziju čisto akcionog filma što je verovatno bilo nepotrebno.
OPERATION DAYBREAK ne samo da nije istorijski precizan već bih rekao da nije iskoristio sav potencijal koji je ova priča nudila. S druge strane ubistvo Heydricha je dosta puta realizovano na filmu već u toku rata pa i kasnije, ali nijedan film po budžetu i vremenu nastanka (i dostupnim saznanjima) nije imao ovako veliku priliku da prikaže tu stvar.
OPERATION DAYBREAK je dostupan i u verziji od 102 minuta. Ja sam gledao verziju od 122 minuta i ona je zbilja preduga.
* * 1/2 / * * * *
No comments:
Post a Comment