Podvrgao sam se iskustvu gledanja Cravenovog SCREAM 4 i uprkos tome što nisam očekivao ništa dobro, jako mi je teško da napišem utiske o ovom ostvarenju pošto mi se čini kao da sam suočen sa nečim što uopšte ne razumem. Craven je reditelj koji je i u svojim najboljim danima snimao promašaje. Kvalitetnih filmova je svakako bilo više, zato je on danas i klasik ovog žanra, ali i onomad je umeo da napravi pogrešnu procenu. Otud, sada kada je ostario i kako je krenuo da sve dublje skreće u mejnstrim, od većine straih majstora on deluje možda i ponajmanje senilno, iako mu ti podnošljiviji pozni filmovi poput RED EYE više uglavnom ne liče na bilo šta iz ranijeg opusa niti imaju autorski pečat. Ako imamo u vidu da se je sa prvim SCREAMom on uspeo da oživi kako svoju karijeru tako i ceo žanr, Craven će ostati upamćen kao reditelj koji je čak zapanjujuće dugo uspeo da ostane relevantan.
SCREAM 3 je bio loš film. Ali, SCREAM 4 je nešto drugo. Ovo je film koji ne samo da nije kvalitetan, ovo je film u kome se ozbiljno postavlja pitanje žanra, egzekucije i autorskih namera. Očigledno je da je Kevin Williamson samo u SCREAMu bio zapravo istinski inspirisan i da je u I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER to još uvek moglo da prođe, ali sada se već zašlo u stadijum u kome Williamson i Craven apsolutno ne znaju šta rade. Ako je SCREAM uspeo da istovremeno bude strukturalistički komentar na žanr i žanrovski film u isto vreme, SCREAM 4 je ispod nivoa žanra, čak i njegovih najbednijih predstavnika koje snimaju neke budale za male pare.
Od samog početka filma, Craven ne uspeva da napravi distinkciju između filma-u-filmu i onoga što nam on sam nudi kao "realnost" i činjenica da se njegova parodija žanra nedovoljno razlikuje od onoga kako nam on kao "ozbiljno" prezentira žanrovske situacije čini da SCREAM 4 odmah zaliči na jedno tužno iskustvo. Zatim, usledi spoznaja da su karakteri iz prvih SCREAM filmova u međuvremenu postali junaci svojevrsne Cravenove sapunice, i to je takođe žalosno ali ako imamo u vidu da se Williamson više i uspešnije bavi sapunicama ni to nije naročito iznenađenje i licemerno je bilo očekivati bilo šta drugo. Međutim, kada već ni Craven ni Williamson ne vladaju ovim filmom na nivou forme, ono što naročito poražava je da više nisu u stanju da se izraze ni kroz iole pametan uvid u mehaniku žanra. Njihovi junaci deluju gluplje od junaka iz najglupljih filmova post-SCREAM vremena, a Craven i Williamson čak ne uspevaju da verbalno prevaziđu svoju mentalnu krizu i daju barem neku smislenu rečenicu o svemu ovome. Dakle, nije samo problem u tome što je ovo jedan kreativno impotentan film - problem je u tome što su ga napravili ljudi koji više nisu u stanju čak ni da misle o onome u čemu su bili svojevrsni velikani.
Neverovatno je da Craven i Williamson nisu za poslednjih desetak godina uspeli da akumuliraju barem neka razmišljanja o tome šta je žanr. Otud ne samo da njihovi junaci, tinejdžeri deluju prevaziđeno u odnosu na ono što je standard savremenog omladinskog filma - oni deluju potpuno anahrono čak i za uslove u kojima je SCREAM nastao. Dakle, rekao bih da su Craven i Williamson čak i zaostali u odnosu na ono gde su bili kada su prvi put sarađivali.
Oduvek smo znali da izuzev u retkim slučajevima istinski majstorske realizacije koji su retki, sama mehanika dešavanja na ekranu može biti dovoljna i nije iznenađenje da Craven ovog puta nije postigao takav efekat. Slasher sekvence su potpuno šablonizirane i uprkos tome što je ovo prilično skup projekat za tu vrstu filma, ne postoji apsolutno nikakva narativna kohezija koja bi bilo kojoj od tih scena dala ikakav smisao niti u bilo kojoj od njih uopšte postoji invencija bilo koje vrste, ne samo na nivou tenzije nego čak i iznenađenja.
Međutim, ono što je poražavajuće je to što kad se ispostavilo ko je ubica ja zapravo više nisam ni mogao da se setim koji je to tačno lik, iako je kao i uvek reč o vrlo prominentnoj figuri na koju niko ne sumnja, i mislim da to dovoljno govori. Jedini likovi koje sam u ovom filmu zapamtio su bili oni iz prvog filma i poražavajuće je da posle skoro dva sata gledanja novog filma, ja i dalje funkcionišem na osnovu sećanja na nešto od pre deceniju i po.
Poslednjih godina, Craven je koketirao sa negledljivim filmovima, međutim činjenica da je SCREAM 4 spolja gledano upriličen da može da se javno prikaže ne znači da ovo zapravo nije njegov najgori film.
SCREAM 3 je bio loš film. Ali, SCREAM 4 je nešto drugo. Ovo je film koji ne samo da nije kvalitetan, ovo je film u kome se ozbiljno postavlja pitanje žanra, egzekucije i autorskih namera. Očigledno je da je Kevin Williamson samo u SCREAMu bio zapravo istinski inspirisan i da je u I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER to još uvek moglo da prođe, ali sada se već zašlo u stadijum u kome Williamson i Craven apsolutno ne znaju šta rade. Ako je SCREAM uspeo da istovremeno bude strukturalistički komentar na žanr i žanrovski film u isto vreme, SCREAM 4 je ispod nivoa žanra, čak i njegovih najbednijih predstavnika koje snimaju neke budale za male pare.
Od samog početka filma, Craven ne uspeva da napravi distinkciju između filma-u-filmu i onoga što nam on sam nudi kao "realnost" i činjenica da se njegova parodija žanra nedovoljno razlikuje od onoga kako nam on kao "ozbiljno" prezentira žanrovske situacije čini da SCREAM 4 odmah zaliči na jedno tužno iskustvo. Zatim, usledi spoznaja da su karakteri iz prvih SCREAM filmova u međuvremenu postali junaci svojevrsne Cravenove sapunice, i to je takođe žalosno ali ako imamo u vidu da se Williamson više i uspešnije bavi sapunicama ni to nije naročito iznenađenje i licemerno je bilo očekivati bilo šta drugo. Međutim, kada već ni Craven ni Williamson ne vladaju ovim filmom na nivou forme, ono što naročito poražava je da više nisu u stanju da se izraze ni kroz iole pametan uvid u mehaniku žanra. Njihovi junaci deluju gluplje od junaka iz najglupljih filmova post-SCREAM vremena, a Craven i Williamson čak ne uspevaju da verbalno prevaziđu svoju mentalnu krizu i daju barem neku smislenu rečenicu o svemu ovome. Dakle, nije samo problem u tome što je ovo jedan kreativno impotentan film - problem je u tome što su ga napravili ljudi koji više nisu u stanju čak ni da misle o onome u čemu su bili svojevrsni velikani.
Neverovatno je da Craven i Williamson nisu za poslednjih desetak godina uspeli da akumuliraju barem neka razmišljanja o tome šta je žanr. Otud ne samo da njihovi junaci, tinejdžeri deluju prevaziđeno u odnosu na ono što je standard savremenog omladinskog filma - oni deluju potpuno anahrono čak i za uslove u kojima je SCREAM nastao. Dakle, rekao bih da su Craven i Williamson čak i zaostali u odnosu na ono gde su bili kada su prvi put sarađivali.
Oduvek smo znali da izuzev u retkim slučajevima istinski majstorske realizacije koji su retki, sama mehanika dešavanja na ekranu može biti dovoljna i nije iznenađenje da Craven ovog puta nije postigao takav efekat. Slasher sekvence su potpuno šablonizirane i uprkos tome što je ovo prilično skup projekat za tu vrstu filma, ne postoji apsolutno nikakva narativna kohezija koja bi bilo kojoj od tih scena dala ikakav smisao niti u bilo kojoj od njih uopšte postoji invencija bilo koje vrste, ne samo na nivou tenzije nego čak i iznenađenja.
Međutim, ono što je poražavajuće je to što kad se ispostavilo ko je ubica ja zapravo više nisam ni mogao da se setim koji je to tačno lik, iako je kao i uvek reč o vrlo prominentnoj figuri na koju niko ne sumnja, i mislim da to dovoljno govori. Jedini likovi koje sam u ovom filmu zapamtio su bili oni iz prvog filma i poražavajuće je da posle skoro dva sata gledanja novog filma, ja i dalje funkcionišem na osnovu sećanja na nešto od pre deceniju i po.
Poslednjih godina, Craven je koketirao sa negledljivim filmovima, međutim činjenica da je SCREAM 4 spolja gledano upriličen da može da se javno prikaže ne znači da ovo zapravo nije njegov najgori film.
No comments:
Post a Comment