Friday, December 23, 2011

SHERLOCK HOLMES: A GAME OF SHADOWS

Pogledao sam SHERLOCK HOLMES: A GAME OF SHADOWS Guy Ritchieja. Prvi reboot Holmesa je bio gotovo neverovatan rediteljski trijumf za Ritchieja u čije sam sposobnosti ozbiljno sumnjao i čini mi se da je uprkos pretvaranju Holmesa u viktorjanskog Bonda uspeo da sa priličnom svežinom i dostojanstvom prilagodi ovog junaka savremenom senzibilittu blokbastera. Nastavak je u tom smislu vrlo neobičan. U ovim okolnostima teško je ne ukalkulisati i BBC seriju SHERLOCK koja se pojavila u međuvremenu, ali rekao bih da je ona ipak nešto što ne trea uvoditi u priču o Ritchieju kao neko presudno poređenje. No, kad smo već tu, koliko je BBCjev SHERLOCK bio trijumf racionalnosti ovog junaka, ali i rediteljskog postupka baziranog na smart & simple rešenjima, toliko je Ritchiejev nastavak jedno pre svega hipnotično iskustvo koje se ponajmanje može sagledavati racionalno.

Naravno, ovaj film ima slučaj, ima priču, ima dedukciju, sve to u načelu postoji i u principu ima smisla, ali nema puno veze sa Holmesom već upravo više sa Bondom. Jasno je ko je junak, jasno je ko je negativac, ubrzo je jasno i koju vrstu zle namere negativac ima i na tom putu ka završnom obračunu, junak treba da shvati ponešto. Dakle, kad je o detekciji reč, A GAME OF SHADOWS suštinski nije složeniji od nekog 007-filma.

Akcenat je stoga na atmosferi, akciji, jednom kovitlacu slika, zvukova, pokreta, borbe, reči, ambijenata, kostima koji zbilja u jednom trenutku počinje da dobija smisao kao rediteljski postupak i kao svojevrsno viđenje ove Holmesove faze kada se pod uticajem opijata, gubitka Irene Adler i opsesije Moriartyjem on udaljava od razuma o čemu svedoče roman i film SEVEN PER CENT SOLUTION. Ruku na srce, čini mi se da je prerano za ovu konkretnu inkarnaciju Holmesa da polazi put takve dekadencije, ali Ritchie je realizuje kao jedan prilično ubedljiv delirijum.

Ipak, sinoć su neki ljudi i izlazili iz bioskopa, dakle mislim da je A GAME OF SHADOWS pošao jednim dosta ekstremnim putem zanemarivanja konvencionalnog storytellinga. S jedne strane to filmu daje neku vrstu perverznog digniteta jer Ritchie očigledno pokušava da cilj izjednači sa sredstvom, i da od spektakla napravi suštinu i u tome u određenom smislu i uspeva.

Naravno, spolja gledano, HOLMES ima svojih "intelektualnih" momenata ali oni su dati pre svega kroz neka površinska rešenja i atrakcije poput nadglumljivanja između Downeya i Harrisa, partije šaha između Holmesa i Moriartyja i sl. U dobokoj suštini, ovo je Ritchiejeva akciona predstava koja sama po sebi ima razne kvalitete.

Otud su u dramskom smislu scene-stealing situacije upravo minijature koje pravi Stephen Fry, takođe ostajući na površini.

Uprkos svemu ovome, A GAME OF SHADOWS mi je bio vrlo intrigantno bioskopsko iskustvo i film koji suštinski ne ponavlja formulu uspešnog prethodnika, ali dovoljno liči da bi se mogao smatrati nastavkom. Međutim, Ritchiejeva estetika je u nastavku izmenjena i znatno radikalnija.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment