Steven Soderbergh je protagonista krimića još od rane faze svoje karijere i filma UNDERNEATH, pa možemo reći i KAFKA, u kojima je ispitivao s jedne strane neo noir i ekspresionističke korene noira s druge, da bi vrhunac ovog podžarna u devedesetim postigao u filmu OUT OF SIGHT posle kog više niko nije imao sumnje da je George Clooney bioskopski superstar a Jennifer Lopez nuklearna verzija Linde Fiorentino koja je otvorila neo noir sa Dahlom, a zatvorila ga je baš ona rolama kod Soderbergha i Stonea. U međuvremenu, u fazi kreativne komercijalne hibernacije pre OUT OF SIGHT, Soderbergh je snimio i dve epizode anthology serije FALLEN ANGELS po klasicima pulpa.
Posle ove kanonske faze devedesetih, on će se vraćati tom žanru u više navrata. U ovom periodu radio je sa dvojicom žanrovskih velemajstora Lemom Dobbsom i Scottom Frankom.
U proteklih godinu dana, Soderbergh je izašao sa dva trilera koju pišu dve scenarističke zvezde čiji je sjaj umnogome ugašen. KIMI, manje zanimljivi od ova dva naslova pisao je David Koepp, scenarista koji je svojevremeno početkom dvehiljaditih imao najskuplji spec sale sa trilerom PANIC ROOM, i ovaj film je u tom duhu, high concept ideja koja je ovog puta već viđena do tačke da je svesna parafraza svega mogućeg od BLOW UP/BLOW OUT do CONVERSATION i u celom ostvarenju jedino je vredna pažnje jedna fullerovska sekvenca potere u kojoj Soderbergh pokazuje živost. Drugi je NO SUDDEN MOVE Eda Solomona, scenariste koji nije najpoznatiji po krimićima.
Sodergbergh je i ranije u više navrata pokušavao da pravi filmove-falsifikate koji liče na dela iz epohe. Setimo se izvanrednog GOOD GERMANa koji je tada pisao vitalni Paul Attanasio pošto je već zadužio ovaj žanr serijom HOMICIDE. Ako je GOOD GERMAN išao na liniju noira smeštenog u srušenom Berlinu s kraja četrdesetih na liniji A FOREIGN AFFAIR Billy Wildera, onda je NO SUDDEN MOVE throwback na noir pedesetih izveden u koloru, sa junacima koje niz manipulativnih japija, mafijaških bosova i fatalnih žena koštaju glave.
Benicio Del Toro i Don Cheadle okruženi su vrhunskom ekipom glumaca u ovom dinamičnom krimiću sa velikom dozom crnog humora, maltene mametovskim McGuffinom, i neobičnom Soderberghovom fotografijom koju krasi čudna upotreba širokougaonog objektiva i deformacija slike.
Soderbergh je ovde u punom angažmanu i punoj formi a to prenosi i na glumce pa i na Matta Damona koji dolazi za jedan mali cameo a svoju pretežno dijalošku scenu pretvara u visokooktanski film.
NO SUDDEN MOVE znatnim delom jeste 1950s noir omaž ali je i film koji ima svoje mesto u današnjem pogledu na svet i može se gledati bez ikakvog žanrovskog predznanja.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment