Tuesday, September 13, 2016

TORO

Pogledao sam TORO Kike Mailloa. Posle odličnog debija EVA, Maillo je snimio je potpuno drugačiji drugi film. EVA je bio ambiciozan spoj melodrame i SFa, pa i trilera, a TORO u sebi ima sve one osobine koje nosi sophomore slump ali to nije. Prevashodni problem TOROa kao "drugog filma" jeste u svežem žanrovskom spoju koji Kike Maillo pokušava da donese u španski film. Naime, TORO je andaluzijski triler sa suptilnim uplivom lokalne ornamentalistike i ozbiljnim južnokorejskim uticajem. Maillo odlazi u sfere stilizacije koje nisu karakterisale savremene španske reopertoarske trilere. Posle izuzetno efektnog i reklo bi se rutinski stilizovanog početka, TORO kreće put blage stilizacije, nikada ne iskoračujući dalje od onoga što je Helgeland radio u PAYBACKu ili onoga što smo videli u JOHN WICKu, s tim što je u ovom konkretnom slučaju španski krimić podmazan južnokorejskim uticajima.

Kike Maillo uvodi motiv zaumne osvete, prepune religijske simbolike, a glavnog junaka kog igra Mario Casas umnogome oblikuje po južnokorejskim osvetničkim uzorima. Na sve to, Kike Maillo smešta film u izuzetno koloritam ambijent španske Coste del sol van turističke sezone, sa specifičnom kič arhitekturom modernizma koja u pojedinim deonicama zauzima protagonističku ulogu. I zbilja, arhitektura letovališta u filmu TORO nije mnogo udaljena od gigantskih konzumerističkih konstrukcija o kojima piše Ballard. U tim ambijentima, dešavanje dobija dodatnu stilizaciju i pokazuje da je Maillo vrlo ambiciozno prišao ovom gangstersko-osvetničkom gradivu.

Stilizacija naravno otvara prostor za analizu kako se ovaj film zaista treba žanrovski definisati. Ipak, ako imamo u vidu da je mnoge aspekte pripovedačke uverljivosti ostavio iza sebe, rekao bih da će u filmu TORO upravo ponajviše uživati ljudbitelji gangsterskog filma i akcionog trilera. Uprkos tome što su južnokorejski uzori poput BITTERSWEET LIFE konzistentniji u svom izrazu pa i reinvenciji konvencija, Maillov film ima visok tempo i Maria Casasa koji "maturira" u glavnoj, naslovnoj ulozi.

Za izvanrednu fotografiju zadužen je Arnau Valls Colomer, redovni saradnik Javiera Ruiza Caldere. Njegov doprinos je svakako jedan od najjačih aduta ovog filma. Maillov rediteljski postupak je podrazumevao verovatno i više rizika od debitantskog filma EVA. Nisu se svi rizici podjednako isplatili ali bez ikakve sumnje dobili smo jedan "autorski" gangsterski film i konfirmaciju jednog potentnog reditelja.

Uprkos tome što kažu da nema ništa toliko loše u "autorskim" rediteljima, reklo bi se da su All Star imena španskog trilera Fernando Navarro i Rafael Cobos, više dali mašti na volju nego pokušajima da to "upakuju" u kontistentniju celinu. Pa ipak, da nije mašte, TORO ne bi imao ta vrlo zanimljiva uvrnuća klišea na koja smo navikli.

U ovoj podeli uloga, Luis Tosar je tu da pruži podršku Casasu i čini to na nivou svoje reputacije.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment