Monday, October 18, 2010

WILDER NAPALM

Pogledao sam WILDER NAPALM Glenn Gordon Carona, jedan od najneobičnijih filmova koje su snimili holivudski studiji. Ovo je debitantski rad Vince Gilligana koji je sada stekao poziciju golden boya zahvaljujući BREAKING BADu, ali mora se priznati da je imao baš dosta slobode na svom debiju. Štaviše, rekao bih da je u ovom filmu, Glenn Gordon Caron iskoristio svoju tadašnju svemoć upravo stečenu na televiziji jer teško je drugačije objasniti stepen iživljavanja koje je ispoljio u ovom filmu.

Srećom, WILDER NAPALM je dobar film, možda ne toliko da bi se opravdala tolika hermetičnost i bizarnost postupka, i svakako nije uspeo da natera kritiku da ga prizna a o Akademiji da i ne govorimo što ipak govori kolika je sprega između samih studija i ovih institucija.

Iživljavanje u ovom filmu ispoljava se kroz sam stilski koncept koji se oslanja na Tatija i Fellinija iz karnevalske faze, spojen sa osnovom u vrlo jednostavnoj melodrami. Znam da ovaj opis sugeriše jedan pepoznatljiv opus, i da, to ne treba kriti. Upravo sam opisao poznog Kusturicu i Caronov film, koliko god to suludo zvučalo jeste jako sličan poznom Kusturici. Iste godine, izašli su ARIZONA DREAM i WILDER NAPALM, oba su doduše snimana nešto ranije, i moglo bi se reći da je u tom trenutku Caron čak možda, i zaista ne preterujem, bio i radikalniji od Kusturice.

U stvari, WILDER NAPALM je na neki način anticipirao dalji razvoj upravo Kusturičinog prosedea, dočim je Caron kasnije snimio još par krajnje strejt filmova i na kraju se vratio na televiziju.

Taj jednostavni melodramski osnov je ljubavni trougao koju čine braća zaljubljena u istu ženu. I taj ljubavni trougao je oneobičen time što su braća pirokinetičari. U jednom trenutku čak jedan drugome referišu na FIRESTARTER i to na roman, ne na film.

Pošto jedan radi u cirkusu a drugi na jednom besmislenom poslu u groteskno maloj kabini, jasno je šta je tu Tati a šta Felini, i ko je tu tati a ko Anthony Quinn. Cirkuzanta, brata negativca, quinnovsku figuru igra Dennis Quaid, tati je Arliss Howard a Debra Winger je Giulietta Masina.

Caronova režija je barokna, sa dosta pokreta kamere, muzičkim numerama, ambiciozno koreoghrafisanim kretnjama i pažljivo izabranim detaljima što svedoči o velikom žaru sa kojim je projekat realizovan. U tom smislu, WILDER NAPALM uveliko pevazilazi tipičnu komediju sa obiljem destrukcije koju je studio verovatno očekivao.

Caronov film je vrlo zanimljiv, ali je on odlučio da pravi takav film na apsolutno pogrešnom mestu i sasvim je promašio temu, na kraju ostavši sa vrlo dobrim filmom koji u okolnostima svog nastanka, nažalost gotovo da uopšte nije imao smisla.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment