Thursday, October 28, 2010

A CHRISTMAS CAROL

U vreme Ejzenštajna, Charles Dickens je smatran ocem filmske dramaturgije. Njegovi romani su smatrani delima koja su zapravo anticipirala načlin filmskog pripovedanja i izlaganja priče mnogo više od dramske literature. U tom smislu, čini se da nije nezanimljivo kako je upravo Dickens bio inspiracija za film A CHRISTMAS CAROL Roberta Zemeckisa i to ne kao literarni predložak koji prolazi kroz dramaturšku obradu već upravo kao podsticaj da se pokuša što direktnije prenošenje grozničavosti Dickensove proze na ekran.

Zemeckis je sam pisao scenario. Pišući za sebe ali i za druge, u bezbroj navrata dokazao je kako je upravo on velemajstor holivudske dramaturgije. U ovom filmu, međutim, zemeckis se pre svega bavi time da Dickensovu priču misli u slikama i A CHRISTMAS CAROL nije nimalo tipičan primer animiranog božićnog blokbstera.

Koliko god animirani filmovi bili karakteristični upravo po vrlo razrađenim scenariji, A CHRISTMAS CAROL je krajnje buntovnički nastrojen prema tim usvojenim koncepcijama. Ovo je animirani film koji se ne oslanja na tipičnu dramaturgiju, dramske sukobe, preokrete i sl. i štoje još važnije, ovo je animirani film za celu porodicu koji se u većem delu svog trajanja bavi mračnim snoviđenjima koja su poznatog tvrdicu i mizantropa naučila da zavoli Božić.

U tom smislu već prikaz dickensovskog Londona koji ima svu ekspresivnost Carol reeda, pokazuje da će Zemeckis insistirati na mračnijoj strani ove priče, a kada snoviđenja krenu, film kreće put horora, mračnih, uznemirujućih vizija koje ne deluju nimalo simpatično i vrlo retko detinjasto.

Zemeckis u svom ovim situacijama misli u slikama i upravo na terenu sa tako apstraktno postavljenom pričom, bez suštinskog dramskog sukoba pokazuje o kakvom se filmskom majstoru radi. Njegovo vladanje fundamentima filmskog izraza je besprekorno, a u ovom filmu, iako se služi vrhunskom tehnologijom zapravo evocira uspomene na neke od bazičnih stilova poput ekspresionizma ili slapsticka.

Isto tako A CHRISTMAS CAROL je produkt vrlo hrabre autorske politike jer rezultat je krajnje hermetičan i autorski obojen film čiji je polu-pristojan ali nedovoljan komericjalni skor pravo uznenađenje - ovako radikalan film bi na box-officeo morao da zaradi još manje nego što jeste.

Ekstremnost filma A CHRISTMAS CAROL verovatno je odgovorna za ukidanje zemeckisovog Image Movers studija za animaciju. Međutim, iza tog studija ostali su neki sjajni filmovi, među kojima je i ovaj specifični eksces koji zaslužuje puno poštovanje.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment