Saturday, October 16, 2010

COUNTDOWN

Pogledao sam jedan neobičan film Roberta Altmana - COUNTDOWN iz 1968. godine, snimljen po romanu Hank Searlsa. Reč je o filmu koji bi se mogao smatrati pretečom CAPRICORN ONEa i dokazom da Warner ima najbolje filmove na temu puta u kosmos koji imaju svoj vrhunac u Kaufmanovom RIGHT STUFFu, naravno.

COUNTDOWN je preteča CAPRICORN ONE po tome što govori o imaginarnoj, iz današnje vizure tehnički apsurdnoj, misiji organizovanoj u pokušaju da NASA stigne na Mesec pre Sovjeta. Dakle, u ovom filmu Sovjeti kao učestvuju u trci za sletanje na Mesec a misija Apollo kasni Film je izašao godinu dana pre sletanja na Mesec, tako da se u tehničkom smislu u prilčičnoj meri drži gemini/Apollo priče, s tim što je zaplet vezan za imaginarnu misiju Pilgrim, osmišljenu kako bi se pretekli Sovjeti čiji je cilj da prvo spusti komoru za opstanak na Mesec, a zatim da kad se Apollo osposobi, odu po čoveka kog će spustiti da bi pretekli Sovjete. To doduše jeste bio JEDAN od koncepata koje su načnici poredlagali kada je NASA ušla u trku sa idejom da do 1969. spusti čoveka na Mesec ali se od nje ubrzo odustalo.

Sličnost sa CAPRICORN ONE vezana je i za PR aspekt misije koji je umnogome definiše i usled koga na put kreće manje spreman civil umesto vrhunski obučenog oficira kako bi se pariralo sovjetskom gestu da u kosmos pošalju civila-geologa.

Inače, ovaj film je očigledno sniman i na pravim lokacijama u NASA postrojenjima i kad je već o PRu reč zanimljivo je koliko je NASA obraćala pažnje na dizajn radnih ambijenata, amblema, promotivnih materijala. Čini mi se da nikada u istoriji nije postojala institucija koja je toliko polagala baš na dizajn raznih sitnica, obaveštenja, panoa i sl.

Altman u ovom filmu već unosi deo svog stila po kom će postati prepoznatljiv a to je režija na više tonskih kanala sa junacima koji govore jedni preko drugih, ulaze jedni drugima u reč i sl. Snimanje na utentičnim ili vrlo lepo rekonstruisanim lokacijama svakako doprinosi osećaju autentičnosti. Iako Altman nije radikalan vizuelno koliko i Ritchie u ovom periodu, COUNTDOWN ima malo dokumentarnog feela, što samo doprinosi efektnosti filma naročito ako iammo u vidu da je, na kraju krajeva ipak reč o SFu.

Scene na Mesecu su snimljene sasvim korektno. Efekat bstežinskog stanja nije postignut, ali toj fazi Altman već prevodi film u jednu drugu, pre svega ideološku ravan i film postavlja na kolosek pitanja hoće li misija uspeti ili ne, ali ne u kalsičnom suspense smislu već najpre ideološki.

Naime, koliko god formalno ovo bio film o "nmogućoj misiji" koja podrazumeva tehničku kompetentnost i junaštvo, sasvim je jasna politička dimenzija establišmenta kome NASA služi za političko potkusurivanje, te čudi da je film dobio toliku pomoć ove organizacije ako imamo u vidu da pokazuje svu njihovu zavisnost od sistema.

James Caan briljira u glavnoj ulozi, ali Robert Duvall je ipak kičma filma jer igra sada već prepoznatljiv karakter astronauta koji nije bio prvi na nekoj misiji iako je trebalo, što je već prepoznatljiv deo njihovih biografija i u to vreme je već bilo takvih astronauta iako su najpoznatiji oni sa leta na Mesec. U tom smislu Duvallov lik anticipira kasnije događaje sa Apollo II.

Altman je kasnije u nekoliko navrata rdio reinterpretacije klasičnih žanrova, ali COUNTDOWN spada u njegovi retke uspele dodire sa aktuelnom žanrovskog produkcijom svog vremena, u koju unosi svežinu po kojoj će kasnije postati prepoznatljiv.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment