Tuesday, August 3, 2010

ANGEL

Reprizirao sam debitantski film Neil Jordana ANGEL koji sam gledao dosta davno i tada mi je ostavio utisak debija u kome je Jordan otprilike posejao seme svojih raznih opsesija ali se svakom od njih efikasnije i zaokruženije bavio kasnije u svojoj karijeri. Ipak, činjenica je da ovde imamo melvilovski krimić (Jordan će kasnije rimejkovati tog autora), bunuelovski apsurd, specifični irski milje, fascinaciju nižerazrednim zabavljačima, bizarne porodične odnose, temu gubitka razuma, film-osvete a dotiču se i lokalne političke trzavice koje će obeležiti njegove najprihvaćenije filmove.

ANGEL ne uspeva da uklopi sve ove motive u efektnu celinu i reklo bi se da se raspada po šavovima kada zapravo ne bi sasvim funkcionisao u skladu sa standardima i tada i sada aktuelnih art-house poigravanja sa krimi-žanrom kakva su u to vreme pravili Francuzi ili Wenders. U toj, vrlo ozbiljnoj art-house ligi, Jordan uspeva da zaigra već sa svojim debitantskim filmom, međutim uprkos tome ANGEL nije remek-delo kakva će proizvoditi kasnije.

Isto važi i za višeslojnost koja krasi njegove najinspirisanije filmove, o čemu će Baća uskoro imati detaljan tekst, a nje u ANGELu nema - sve slojeve Jordan ovde izbacuje u prvi plan što doprinosi dezorijentisanosti filma. Međutim, isto tako ANGEL je film koji iza svoje razbarušenosti krije vrlo suptilno plasiranu preciznost hitchcockovskog kalibra koja se oseća u vrlo odmerenom manipulisanju detaljima što samo pokazuje Jordanov potencijal koji će već u sledećem filmu u potpunosti biti realizovan.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment