Thursday, December 24, 2015

SPOTLIGHT

Pogledao sam SPOTLIGHT Toma McCarhyja, ponovo jednu old school istinitu priču koja je jak kandidat za “oskara”. Uprkos tome što mi se čini da je CONCUSSION mnogo fokusiraniji, pa rekao bih i “filmičniji” bioskopski ekspoze neke afere, recepcija ova dva filma je neuporediva. Priča o novinarima Boston Globea koji su izgradili mrežu dokaza i publikovali aferu o katoličkim sveštenicima i kaluđerima umešanim u pedofilske skandale, prikrivanim od strane bostonskog biskupa ne donosi puno toga novog, i u mnogim aspektima joj nedostaje dramskog fokusa, međutim dobra glumačka podela koju čine Michael Keaton (koji bookenduje svoj lik iz filma THE PAPER Rona Howarda iz 1994. godine), Rachel McAdams i Mark Ruffalo (koji je imao iskustva sa sličnom opsesivnošću u filmu ZODIAC) omogućuje da se ovaj film isprati sa punom pažnjom.

SPOTLIGHT je toliko konvencionalan da čak ima i montažnu sekvencu kada se pale štamparske mašine. Ali ono što mu nedostaje jeste ona druga konvencija u toj sceni, a to je urednik koji dotrčava i viče da se štampa zaustavi kako bi se ubacio pravi dopunjen tekst, sa novim dokazima i informacijama.

Tako i na nivou celog filma, impresivno razobličavanje pedofilskih skandala u bostonskoj biskupiji na kraju svega deluje dosta rutinski, kao priča koja je odavno mogla da izađe u novinama ali novinari nisu umeli da je prepoznaju, a kad su je ščepali, svako koga su sreli im je pomogao da je dokrajče.

Rečju, SPOTLIGHT nije preterano dramatičan, i nasuprot CONCUSSIONu u kome se NFL ispostavlja kao vrlo neugodan protivnik, katolička crkva je neobično pitoma, kako crkvi uostalom i dolikuje. Zanimljivo je da i po kritikama, napad na NFL nailazi na veći otpor kritike koja mu zamera konvencije “filma po istinitoj priči” nego na crkvu, gde se te konvencije još prisutnije.

McCarthyjeva realizacija je ekstremno rutinska, i glavni adut filma ostaju glumci koji uspevaju da nas provedu kroz sva opšta mesta na nivou samih događaja i njihovih karaktera. Ovo je jedan od primera kako harizmatični glumci mogu da dignu materijal na znatno viši nivo praktično bez pomoći vizuelnih ili drugih pripovedačkih sredstava.

Ono što CONCUSSION nudi a SPOTLIGHTu izmiče jeste odlazak na “mračnu stranu”. Recimo, SPOTLIGHT pokazuje sve razmere zločina, ali ne objašnjava kakav je bio interni odnos prema tim sveštenicima, odnosno jasno je da ih je katolička crkva zaštitila i prerasporedila zbog sebe, ali se ne zna da li su oni snosili neke sankcije unutar organizacije.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment