Tuesday, May 4, 2010

A SINGLE MAN

Pogledao sam A SINGLE MAN rediteljski debi modnog kreatora Toma Forda. Reč je o ekranizaciji romana Christophera Isherwooda, jednog od književnika čije se viđenje homoseksualnosti smatra među najubedljivijim, kao i pozicija unutar gay zajednice. Isherwood je najpoznatiji po tome što su po fragmentima njegove knjige napisali CABARET Boba Fossea, ali imao je i druge ekranizacije svog rada a radio je i kao scenarista.

Tom Ford je snimio izuzetno zanimljiv rediteljski debi. Fordu režija nije strana jer je predvodio neke od televizijskih kampanja za promociju svojih kolekcija i to iskustvo iz reklama se oseća u njegovom dosta sugestivnom korišćenju boje i promena u koloritu koje prati raspoloženje glavnog junaka. Ono čime Ford suvereno vlada to je domen estetizacije priče. On je doveo epohu u kojoj se film dešava (rane šezdesete) do nivoa fetiša, što u principu nije nov zahvat, gledali smo slične zahvate u MAD MEN, a tu epohu je overio i REVOLUTIONARY ROAD Sama Mendesa.

U ovom konteklstu, kao priča data iz vizure profesora homoseksualca u kasnim srednjim godinama koji se polako gasi posle smrti svog dugogodišnjeg partnera, taj rediteljski koncept apsolutno ima smisla.

Ono što je takođe značajno jeste da Fordov postupak istovremeno ima identitet, izražen kroz korišćenje promena boje (što mu je kritika prebacila) i fetišizaciju epohe (što mu kritika odobrava) ali da je u samoj suštini vrlo bojažljiv i školski, u najboljem smislu. Ford je samouverenost zamenio obazrivošću početnika u najboljem smislu i zato je A SINGLE MAN pre svega jasan i konzistentan film.

Colin Firth je pružio jednu izvanrednu ulogu. Teško je reći da li mu je ovo loga karijere, ali svakako se izdvaja i izbacuje ga od jakog britanskog drugoligaša u samu prvu ligu. Juliane Moore je uspela da svoj visok nivo uklopi u priču a Nicholas Hoult je sa ovim filmom posle reinvencije u seriji SKINS konačno napravio i nešto sa čime može da se plasira i na američkom tržištu i da se vrati na veliki ekran u velikom stilu. Na polju glume, Ford pokazuje izuzetnu zrelost koja podseća na naslove kao što je ICE STORM Ang Leeja.

Svi ovi dobri potezi čine da A SINGLE MAN bude jedan od onih debitantskih filmova koji pevazilaze hype oko ličnosti reditelja pristiglog izvan filmskog miljea i zaista se nameću kao bitni naslovi u sezoni.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment