Znajuci za moje ushicenje povodom filma KLOPKA Srdana Golubovica, Death Wish mi je dao da pogledam film MECHANIK Dolpha Lundgrena koji se bavi slicnom temom snalaženja u zemlji pod bremenom tranzicije.
Lundgren se u ovom filmu bavi Rusijom koja je prošla još radikalniju tranziciju od Srbije, prešavši iz tvrdog komunizma i ekstremnio liberalan kapitalizam, ali bez implementacije neo-liberalne ideologije vec sa povratkom na kulacki, nenarodni sistem vladavine.
Slicno Nataši Ninkovic u KLOPCI i Lundgren je producirao ovaj film. Ocigledno je da glumci drže na neki nalcin prst na pulsu društva i još je zanimljivije to što se Lundgren bavi ruskom temom, slicno svom zemljaku Lukas Moodysonu koji je snimio film LYILYA 4 EVER takode iz vizure Švedanina koji radi rusku temu.
Ipak, za razliku od Moodysonovog filma koji u sebi sadrži dosta senzacionalizma pa da ne kažem i erortske eksploatacije motiva tinejdžerske prostitucije i sex traffickinga, Lundgren se drži znatno decentnije linije.
MECHANIK je film o pripadniku ruskih specijalnih snaga Spetznaz koji se posle rata u Afhganistanu nastanio u unutrašnjosti Rusije kao automehanicar. Ovaj zaboravljeni heroj zaboravljenog rata je radio za gazdu koji je bio povezan sa narko kartelom iz velikog grada i svoj porodicni budžet, a sasvim je moguce i veteranovu platu je isplacivao kroz trgovinu opojnim drogama. Jednoga dana pošto je odlucio da poveca svoju cenu pošto su rizici preveliki, gazda dolazi u sukob sa svojim poslovnim partnerima. Pošto se ocigledno nije snašao u tranziciji on je i dalje mislio da se nece tako olako trgovati njegovim radom i pogrešio je. Zli Pripadnici kartela iz velikog grada koji su prosleđivali njegove narkotike neposrednim uživaocima odlucuju da ga likvidiraju kako ne bi slucajno prešao da radi kod konkurencije koja je u kapitalistickim okolnostima podržana za razliku od vremena planske privrede.
Prilikom likvidacije veteranovog gazde, dolazi do obracuna tokom koga saradnici vođe kartela iz grada koriste automatsko oružje kupljeno od obeshrabrenih i demoralisanih pripadnika vosjke, i u tome su nevešti pošto nisu prošli osnovnu obuku. Tom prilikom gine veteranov sin i njegova supruga.
Automehanicar zbog nepoverenja u sudsku vlast uzima stvar u svoje ruke i sveti se vođi narko kartela iz grada. Jedina koja preživljava njegov napad na pripadnike kartela, u kome je usamljeni osvetnik odneo prevagu pošto je vičan borbenim tehnikama, jeste skromna devojka koja je odlucila da zarađuje prodajuci svoje telo.
Posle svega ovoga, veteran-mehanicar odlucuje da emigrira u Ameriku gde citavih sedam godina radi kao mehanicar, ilegalno. Jednog dana pojavi se porodica jedne devojke koju je kidnapovao ruski kriminalni klan i traži otkup od pet miliona dolara. Porodica uverena u svirepost kriminalne grupe smatra da ce devojku ubiti ukoliko im se isplati novac i oni nude mehanicaru da ode da je izbavi. Medutim, ovaj vojnik starog kova, koji je u meduvremenu ipak poceo da veruje u principe neo-liberalizma ne želi da se vrati u Rusiju po devojku, ni radi novca niti kada ga ucene da ce ga prijaviti Imigracionim vlastima S.A.D. Medzutim, kada mu porodica otete devojke otkrije da ju je oteo voda nartko kartela koji mu je usmrtio porodicu, on se vraća ocigledno voden nekim atavizmima koje nisu izlecile ni decenije komunizma i liberalizma.
U Sankt Petersburgu, Mehanicar nbajpre srece skromnog obrazovanog monmka koji se izdržava tako što vozi taksi od cega finansira kako svoj svakodnevni život tako i rad svog vokalno-intrumentalnog sastava. Međutim, Mehanicar nema sentimentalnosti za takav idealizam. On odmah prelazi na delo.
Sakuplja grupu obespravljenih ljudi, kako svojih vršnjaka, tako i mladih koji su u zamenu za novac spremni da prekrše zakon i pomognu mu da izbavi otetu devojku uz primenu sile.
Sama oteta devojka je još jedna žrtva nezaustavljive tranzicije. Šef kriminalne grupe je primorava na prostituciju dok se porodica ne opredeli oko otkupa. On je ocigledno poprimio zapadnu doktrinu da je vreme novac i da se sva raspoloživa živa sila mora angažovati u neposrednoj proizvodnji. Kako bi je obavezao na uredan i stalni rad, on joj je izazvao zavisnost od heroina, što je potpuno ocekivano pošto joj zbog svog poslovanja u sfrema sive ekonomije on ne može obezbediti stalno radno mesto, prijavljeno poreskim vlastima, što samim tim znaci da ona ne može uzeti kredit kod neke banke i biti obavezana na neki drugi nacin.
Medutim, u tom rapidnom kapitalizmu, postoje i neki sitni talasi sindikalizma te jedna od njenih koleginica nezadovoljna položajem devojaka koje obavljaju seksualne usluge za novac odlucuje da pomogne Mehanicarevoj grupi cime se spontano formira jasna klasno determisnisana grupa.
Mehanicareva grupa uspešno preotima devojku iz kriminalcevog gnezda smeštenog u prilicno velikoj staroj gradskoj zgradi što sugeriše da je on ranije vec rašcistio taj posao sa lokalnim vlastima i inspekcijom, i da u toma kvartu vlada korupcija.
Tokom bekstva Mehanicareva grupe vojni kamion koji se pokazao dobro za razliku od vojnog kombija u koji su prešli u jednom tunelu (tunel kao simbol prelaska iz jednog sietama u drugio je vec korišcen u filmu LEPA SELA LEPO GORE) i koji ne može da upali, pa ga oni guraju, cime se na jedan vrlo eksplicitan nacin kritikuje tradiocionalna nerentabilnost i slaba serijska proizvdonja u sovjetsim zavodima.
Mehanicar medutim nešto kasnije popravi kombi koristeci carape otete devojke pokazujuci kako fetiš za jedne, može nekom drugom biti upotrebljiv i koristan materijal za rad.
Za Mehaničarevom ekipom kreću i krimialci koi naravno ne smeju da dozvole da konkurencija sazna kako im neko lako preotima zaposlene koji pored toga što su radna snaga predstavljaju i sredstvo za rad.
Jedan od ljudi iz Mehaničareve ekipe je teško ranjen, i oni ga smeštaju kod ilegalnog, privatnog lekara u selu, i mi tu već vidimo kako je Rusija već išpartana nizom ilegalnih malih agentura koje operišu potpuno mimo sistema. Zbog gubitka dosta krvi, taj momak umire.
Mehaničar i ekipa provode veče u tradicionalnom ruskom gostoprimstvu, uz bogatu trpezu, tradicionalne pesme i plesove. Oteta devojka naravno oseća grižu savesti zbog svega što joj se desilo i slično detetu u KLOPCI smatra da je ona kriva za svu nevolju i nasilje koje je usledilo, iako to nije tačno.
Sutradan dolaze kriminalci u selo u kome se krije Mehaničareva grupa i sa sobom, kao taoca dovode prostitutku sindikalku koja je pomogla Mehaničarevoj grupi da se infiltrira u javnu kuću i izbavi devojku.
Pošto je iskoriste da izmame Mehaničarevu grupu, kriminalci je svirepo ubijaju.
Shvativši da kriminalci razumeju jedino jezik sile, Mehaničareva grupa kreće u totalni obračun sa njima i završava se njihovom pobedom, sa žrtvama na obe strane.
Mehaničar ćutke odlazi neznano kuda, članovi njegove grupe každa će svohj novac potrošiti selidbom na Arubu, očigledno verujući u stereotipe koje im nudi zapadna industrija turizma, a devojku prebacuju porodici u Finsku gde je Finska prikazana kao prostor stabilnosti za razliku od divlje tranzicione Rusije.
Lundgren se u ovom filmu bavi Rusijom koja je prošla još radikalniju tranziciju od Srbije, prešavši iz tvrdog komunizma i ekstremnio liberalan kapitalizam, ali bez implementacije neo-liberalne ideologije vec sa povratkom na kulacki, nenarodni sistem vladavine.
Slicno Nataši Ninkovic u KLOPCI i Lundgren je producirao ovaj film. Ocigledno je da glumci drže na neki nalcin prst na pulsu društva i još je zanimljivije to što se Lundgren bavi ruskom temom, slicno svom zemljaku Lukas Moodysonu koji je snimio film LYILYA 4 EVER takode iz vizure Švedanina koji radi rusku temu.
Ipak, za razliku od Moodysonovog filma koji u sebi sadrži dosta senzacionalizma pa da ne kažem i erortske eksploatacije motiva tinejdžerske prostitucije i sex traffickinga, Lundgren se drži znatno decentnije linije.
MECHANIK je film o pripadniku ruskih specijalnih snaga Spetznaz koji se posle rata u Afhganistanu nastanio u unutrašnjosti Rusije kao automehanicar. Ovaj zaboravljeni heroj zaboravljenog rata je radio za gazdu koji je bio povezan sa narko kartelom iz velikog grada i svoj porodicni budžet, a sasvim je moguce i veteranovu platu je isplacivao kroz trgovinu opojnim drogama. Jednoga dana pošto je odlucio da poveca svoju cenu pošto su rizici preveliki, gazda dolazi u sukob sa svojim poslovnim partnerima. Pošto se ocigledno nije snašao u tranziciji on je i dalje mislio da se nece tako olako trgovati njegovim radom i pogrešio je. Zli Pripadnici kartela iz velikog grada koji su prosleđivali njegove narkotike neposrednim uživaocima odlucuju da ga likvidiraju kako ne bi slucajno prešao da radi kod konkurencije koja je u kapitalistickim okolnostima podržana za razliku od vremena planske privrede.
Prilikom likvidacije veteranovog gazde, dolazi do obracuna tokom koga saradnici vođe kartela iz grada koriste automatsko oružje kupljeno od obeshrabrenih i demoralisanih pripadnika vosjke, i u tome su nevešti pošto nisu prošli osnovnu obuku. Tom prilikom gine veteranov sin i njegova supruga.
Automehanicar zbog nepoverenja u sudsku vlast uzima stvar u svoje ruke i sveti se vođi narko kartela iz grada. Jedina koja preživljava njegov napad na pripadnike kartela, u kome je usamljeni osvetnik odneo prevagu pošto je vičan borbenim tehnikama, jeste skromna devojka koja je odlucila da zarađuje prodajuci svoje telo.
Posle svega ovoga, veteran-mehanicar odlucuje da emigrira u Ameriku gde citavih sedam godina radi kao mehanicar, ilegalno. Jednog dana pojavi se porodica jedne devojke koju je kidnapovao ruski kriminalni klan i traži otkup od pet miliona dolara. Porodica uverena u svirepost kriminalne grupe smatra da ce devojku ubiti ukoliko im se isplati novac i oni nude mehanicaru da ode da je izbavi. Medutim, ovaj vojnik starog kova, koji je u meduvremenu ipak poceo da veruje u principe neo-liberalizma ne želi da se vrati u Rusiju po devojku, ni radi novca niti kada ga ucene da ce ga prijaviti Imigracionim vlastima S.A.D. Medzutim, kada mu porodica otete devojke otkrije da ju je oteo voda nartko kartela koji mu je usmrtio porodicu, on se vraća ocigledno voden nekim atavizmima koje nisu izlecile ni decenije komunizma i liberalizma.
U Sankt Petersburgu, Mehanicar nbajpre srece skromnog obrazovanog monmka koji se izdržava tako što vozi taksi od cega finansira kako svoj svakodnevni život tako i rad svog vokalno-intrumentalnog sastava. Međutim, Mehanicar nema sentimentalnosti za takav idealizam. On odmah prelazi na delo.
Sakuplja grupu obespravljenih ljudi, kako svojih vršnjaka, tako i mladih koji su u zamenu za novac spremni da prekrše zakon i pomognu mu da izbavi otetu devojku uz primenu sile.
Sama oteta devojka je još jedna žrtva nezaustavljive tranzicije. Šef kriminalne grupe je primorava na prostituciju dok se porodica ne opredeli oko otkupa. On je ocigledno poprimio zapadnu doktrinu da je vreme novac i da se sva raspoloživa živa sila mora angažovati u neposrednoj proizvodnji. Kako bi je obavezao na uredan i stalni rad, on joj je izazvao zavisnost od heroina, što je potpuno ocekivano pošto joj zbog svog poslovanja u sfrema sive ekonomije on ne može obezbediti stalno radno mesto, prijavljeno poreskim vlastima, što samim tim znaci da ona ne može uzeti kredit kod neke banke i biti obavezana na neki drugi nacin.
Medutim, u tom rapidnom kapitalizmu, postoje i neki sitni talasi sindikalizma te jedna od njenih koleginica nezadovoljna položajem devojaka koje obavljaju seksualne usluge za novac odlucuje da pomogne Mehanicarevoj grupi cime se spontano formira jasna klasno determisnisana grupa.
Mehanicareva grupa uspešno preotima devojku iz kriminalcevog gnezda smeštenog u prilicno velikoj staroj gradskoj zgradi što sugeriše da je on ranije vec rašcistio taj posao sa lokalnim vlastima i inspekcijom, i da u toma kvartu vlada korupcija.
Tokom bekstva Mehanicareva grupe vojni kamion koji se pokazao dobro za razliku od vojnog kombija u koji su prešli u jednom tunelu (tunel kao simbol prelaska iz jednog sietama u drugio je vec korišcen u filmu LEPA SELA LEPO GORE) i koji ne može da upali, pa ga oni guraju, cime se na jedan vrlo eksplicitan nacin kritikuje tradiocionalna nerentabilnost i slaba serijska proizvdonja u sovjetsim zavodima.
Mehanicar medutim nešto kasnije popravi kombi koristeci carape otete devojke pokazujuci kako fetiš za jedne, može nekom drugom biti upotrebljiv i koristan materijal za rad.
Za Mehaničarevom ekipom kreću i krimialci koi naravno ne smeju da dozvole da konkurencija sazna kako im neko lako preotima zaposlene koji pored toga što su radna snaga predstavljaju i sredstvo za rad.
Jedan od ljudi iz Mehaničareve ekipe je teško ranjen, i oni ga smeštaju kod ilegalnog, privatnog lekara u selu, i mi tu već vidimo kako je Rusija već išpartana nizom ilegalnih malih agentura koje operišu potpuno mimo sistema. Zbog gubitka dosta krvi, taj momak umire.
Mehaničar i ekipa provode veče u tradicionalnom ruskom gostoprimstvu, uz bogatu trpezu, tradicionalne pesme i plesove. Oteta devojka naravno oseća grižu savesti zbog svega što joj se desilo i slično detetu u KLOPCI smatra da je ona kriva za svu nevolju i nasilje koje je usledilo, iako to nije tačno.
Sutradan dolaze kriminalci u selo u kome se krije Mehaničareva grupa i sa sobom, kao taoca dovode prostitutku sindikalku koja je pomogla Mehaničarevoj grupi da se infiltrira u javnu kuću i izbavi devojku.
Pošto je iskoriste da izmame Mehaničarevu grupu, kriminalci je svirepo ubijaju.
Shvativši da kriminalci razumeju jedino jezik sile, Mehaničareva grupa kreće u totalni obračun sa njima i završava se njihovom pobedom, sa žrtvama na obe strane.
Mehaničar ćutke odlazi neznano kuda, članovi njegove grupe každa će svohj novac potrošiti selidbom na Arubu, očigledno verujući u stereotipe koje im nudi zapadna industrija turizma, a devojku prebacuju porodici u Finsku gde je Finska prikazana kao prostor stabilnosti za razliku od divlje tranzicione Rusije.
MECHANIK je jedno zanimljivo i potresno svedočanstvo o problemima tranzicije u Rusiji i jako je važno to što švedski autori popt Moodysona i Lundgrena ne sede u svojoj švedskoj kuli od bjelokosti već reaguju na probleme ljudi u regionu.
* * / * * * *
* * / * * * *
No comments:
Post a Comment