Saturday, July 20, 2013

WHITE HOUSE DOWN

Pogledao sam WHITE HOUSE DOWN Rolanda Emmericha i moram priznati da me čudi kako Sony nije tužio producente filma OLYMPUS HAS FALLEN za bestidno kopiranje skupo plaćenog scenarija Jamesa Vanderbilta koji je evidentno poslužio kao kroj za oba filma. Čini mi se da je možda Sonyjeva sujeta doprinela tome da se preko ovog gafa pređe jer su mislili da će njihov film iako izlazi kasnije zaraditi više, kao što je svojevremeno bio slučaj u sezoni ARMAGEDDON/DEEP IMPACT. Tada su oba filma zaradila dobre pare, ali su to isto tako bez ikakve sumnje bili različiti filmovi, razvijeni na drugačijim premisama iako su se bavili istom temom.

WHITE HOUSE DOWN i OLYMPUS HAS FALLEN su praktično isti film, sa nekoliko krupnijih razlika ali sa identičnom osnovom, na nivou postavke likova, odnosa i namera negativaca. U pojedinim aspektima čak, rekao bih da su scenaristi OLYMPUSa unapredili WHITE HOUSE jer je u njihovom filmu osvajanje Bele Kuće nešto sofisticiranije i zanimljivije realizovano.

Čak su u oba filma napravljeni mali omaži ranijim klasicima kroz glumačku podelu među izdajnicima. Tako agenta-izdajnika u OLYPUSu igra dylan McDermott koji je bio požrtvovani agent u IN THE LINE OF FIRE a okorelog Black Ops operativca CIAe iz Pakistana u WHITE HOUSE DOWN igra Jason Clarke, donekle ponavljajući lik iz ZERO DARK THIRTY.

Iako je naravno uvek delikatno meriti namere i ubedljiviost ideja filmskih terorista, Severnokorejci iz OLYMPUSa su primer zdrave pameti i političkog promišljanja u odnosu na negativce iz WHITE HOUSE DOWN.

Jedan od problema DIE HARD derivata, a i OLYMPUS i WHITE HOUSE DOWN su upravo to, jeste u tome što kada su vezani za jednu lokaciju vrlo brzo počnu da se vrte u krug. McTiernan nije slučajno vrlo značajnu ulogu dao svom scenografu u prvom DIE HARDu jer to je primer filma čiji je izraz sušt8inski vezan za ambijent i nije to kojekakvo rokanje u službenim prostorijama. Uprkos tome što je WHITE HOUSE DOWN dvostruko skuplji od OLYMPUSa i to se itekako vidi na ekranu, taj problem nije rešen.

Emmerich je slabiji reditelj od svog zemljaka Wolfganga Petersena tako da rečju nije uspeo da ubedi gledaoce u ideju Predsednika akcionog heroja, Jamie Foxx je u ovom filmu šupalj, bez šarma, i mnogo manje ubedljiv od Forda u AIR FORCE ONE. Međutim, AIR FORCE ONE je bio mindless film velikog reditelja koji kontroliše stvari dok je WHITE HOUSE DOWN jedno dosta raspojasano gomilanje kojekakvih situacija i detalja koje nisu koherentne ni na jednom nivou.

U tom pogledu više je šteta što su zanimljive face kao što su James Woods i Jason Clarke potrošene kao negativci, nego što su Jamie Foxx i Channing Tatum iostavljeni bez smislenog materijala.

U ukupnom skoru, WHITE HOUSE DOWN je svakako bolji film od OLYMPUSa ali više zbog vitalnosti ekipe i budžeta nego zbog neke suštinske superiornosti u postupku. Otud je ovo primer već pomalo senilnog Emmerichovog pokušaja da snimi blokbaster koji u ovoj klimi teško da može da prođe jer se akcioni film ipak previše transformisao.

Isto tako, OLYMPUS je imao belog predsednika, i strane agresore, ovde je predsednik obamolik i napadači su američki reakcionari. Mislim da to nije slika koju publika za militarističke i patriotske filmove želi da vidi, naročito sada kada se ostrvila posle mogućnosti da nekažnjeno ubijaju crnce.

* * / * * * *

No comments:

Post a Comment