Tuesday, July 2, 2013

MAN OF STEEL

Samo okoreli Marvelovci, ljudi koji su zalutali u bioskop i neko sa zlom namerom može da kaže da je MAN OF STEEL smeće.

U vreme Marvelovih "Pljuni, pa zalepi" filmova, MAN OF STEEL je impozantan poduhvat u koji je uložen trud na raznim nivoima, od priličnog brainpowera na nivou postavljanja priče i ključa stilizacije pa sve do impozantne fizičke produkcije. U ovom filmu je pronađen pravi balans između Nolana i nekoga ko ima vizuelnu kulturu, i MAN OF STEEL je, iako priča o vanzemaljcu koji je pao na Zemlju i otkrio da ima supermoći u odnosu na ljude, jedan od ubedljivije realizovanih superherojskih filmova, a čak i u DC univerzumu, dakle uključujući i Nolanovog Batmana.

Snyder je srećom zauzdan u svojim iživljavanjima i film se više drži realizma, sa nervoznom kamerom, često iz ruke, spregnutom sa impresivnim specijalnim efektima i prilazom fizici superherojstva kakav je recimo ranije viđen u HANCOCKu, dakle ovde superheroj kada sleti malo raskopa asfalt. U filmu postoji jedna sekvenca koja je karakteristična za Snydera i koja je maestralna, u maniru retrogarde, na pola puta između omaža nemačkom ekspresionizmu i NSK u kojoj "duh" Jor Ela objašnjava istoriju Kriptona svome sinu.

U ostalom delu filma, prevashodna referenca je upravo Peter Berg. Superman živi u svetu američke pastorale, sa blue collar "ocem" i skromnom "majkom" u svetu starih kamioneta sa otvorenim haubama i u permanentnom stanju popravke i štrikovima punim veša, i ta klasa koja je "motor Amerike" čini njegov odgoj koji i rezultira apsolutno cheesy ali sasvim prilagođenom završnicom u kojoj se Superman zariče da se neće okrenuti protiv SAD jer je odrastao u Kansasu.

Drugi pol ove priče je Supermanov SF svet Kriptona i generala Zoda koji bi u tipičnom Marvelovom filmu bio prikazan površno i usputno kao ne preterano važan origin, dočim ga Snyder i Nolan ovde ozbiljno i detaljno tretiraju. MAN OF STEEL ima u sebi elemente space opere, i u tom smislu stoji kao lekcija kako je recimo trebalo uraditi THORa i ceo setting na Asgardu. Snyder i Nolan svesno prilaze tome da je Supermanov svet i na Zemlji i van nje i sve delove tretiraju ravnopravno, obraćajući pažnju na dizajn kako umirućeg Kriptona koji je prikazan kao mešavina Pandore i MATRIXa i kasnije invazije na Zemlju koja je tretirana vrlo ozbiljno u pogledu estetizacije, kao da je to osnovna tema filma (što u neku ruku i jeste tačno).

U tom smislu, u svom akcionom finalu koje je iz žanra "letnji dan do podne" dakle traje dugo, rušenje i žrtve su masivni, MAN OF STEEL pokazuje koliko su analogne sekvence u AVENGERSu zaista smešne ne samo u pogledu rediteljske veštine već i tehničke realizacije. Iako je reč o suštinski neuporedivim filmovima, zanimljivo je staviti ih jedan pored drugog upravo zbog tog tretmana iznenadne invazije vanzemaljaca tretirane u superherojskom ključu.

Pored hardkor rušilačke akcije, MAN OF STEEL nudi i nekoliko sekvenci reklaksiranije comic book akcije, naročito u sekvenci na brodu generala Zoda.

Glumačka podela je izvanredna. Nadam se da Henry Cavill neće biti suočen sa "proketstvom Supermena" koje je sustiglo sve druge glumce koji su igrali ovog junaka, no ima predispozicije da ga izbegne jer je imao karijeru i pre MAN OF STEELa a high concept je već overio u Tarsemovim izvanrednim IMMORTALSima. U svakom slučaju, savršen je izvor za ovog junaka, ima sve predispozicije i glumačk i fizičke, a Amy Adams je zanimljiv izbor za Lois Lane i imaju solidnu hemiju kao par. Prvi film je kao i u Donnerovom slučaju imao All-Star podelu među origin junacima, verujem da će u sledećim nastavcima taj pristup biti ostavljen za negativce, Ipak, Russell Crowe ima veću i značajniju ulogu nego Marlon Brando kod Donnera, a mislim da je Diane Lane koja u roku od 30 godina pređe put od MILFa do GILFa angažovana isključivo da bi raspalila maštu Meha Krljića.

Primedbe o preteranom korišćenju hrišćanskih simbola stoje i mislim da u tom pogledu MAN OF STEL neće obradovati ni ateiste ni vernike ali u suštini ti detalji nemaju neki fundamentalni značaj za priču tako da se više primećuju usput nego što se osećaju na nivou celine.

MAN OF STEEL je uspeo pokušaj warnera da oživi jednu od svojih najpouzdanijih franšiza i da to postigne kroz ono što ju je krasilo, a to je dobar film. Nolan i Snyder su dali dobar sinergijski efekat potvrdivši tezu da je Nolan bolji kao ideolog nego kao egzekutor.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment