Reprizirao sam SPACE TRUCKERS Stuarta Gordona i uživao verovatno i više nego kad sam ga prvi put gledao. Stuart Gordon je reditelj koji je uspeo da izgradi neverovatno moćan i raznovrstan opus radeći u često potpuno bizarnim okolnostima i najčudnijim produkcionim sklopovima. U tim okvirima on je ne samo uspeo da snimi dobre filmove već da se u nekoliko žanrova kao vrlo bitan reditelj bez koga je nemoguće sagledati istoriju datog žanra. Pored horora, indie filma, rada po Mametovim tekstovima u pozorištu i na filmu, Gordon je snimio nekoliko esencijalnih futurističkih filmova - ROBOT JOCKS, FORTRESS i SPACE TRUCKERS i spada među retke reditelje koji su se konzistentno bavili tim miljeom.
Gordnon je u ovim filmovima doneo odličan spoj svog dara za suspense i poznavanja osnovnih žanrovskih obrazaca sa prilično nestašnim smislom za crni humor i SPACE TRUCKERS je u tom pogledu vrhunac. Kad je o dizajnu reč, SPACE TRUCKERS je na pola puta između STARSHIP TROOPERSa i FIFTH ELEMENTa a snimljen je sa budžetom koji je verovatno pokrivao tek manji deo njihovih džeparaca.
Gordon je na nivou inscenacije i ideje kako da se nešto uradi prilično solidan, kao i inače, i što je još važnije nema problem s a tim da pokuša da ostvari čak i nešpto što možda budžet ne može da isprati. Tako recimo u mnogim scenama, Gordon kroz upotrebu jednostavnih efekata simulira bestežinsko stanje što ni mnoge skuplje produkcije ne rade već uvek na neki način objasne postojanje gravitacije, a nekim štosovima u najboljem charlesbandovskom smislu rešava pojedine scenografske probleme, recimo kao u kružnom rotacionom restoranu na svemirskom truck stopu.
Činjenica da je komedija vrlo značajan deo stilizacije i žanrovskog određenja ovog filma svakako pomaže da se opravda Gordnov bezobrazluk proistekao iz snimanja spektakularnih tvari na malom budžetu. Rad za Charlesa Banda na ROBOT JOXu ga je naučio snalažljivosti i tome da se pre tehničke egzekucije efekta ceni ideja, i Gordon se drži tih principa.
Otud je SPACE TRUCKERS po svojoj strukturi najpre kaminondžijska akciona komedija iz sedamdesetih izmeštena u svemir, sa blago anarhičnim otpadničkim duhom "nezavisnih" kamiondžija koji će radije švervovati robu nego raditi za establišđment i odlasku na opasnu marginu na koju ih gura odbijanje da se povinuju korporativnim pravilima.
Podela koja predvodi film je izvanredna - Dennis Hopper i Stephen Dorff čine potentan trougao sa Debi Mazar a George Wendt, Charles Dance i Vernon Wells su prava pratnja. Dorff je imao leading man potencijal ali je previše lutao, ovde je odigrao jednu od svojih solidnih buddy uloga što sjajno radi i do dan-danas - setimo se prošlogodišnjeg IMMORTALSa.
Sredina devedesetih je još uvek bila period kada su ovakvi filmovi mogli da se snime i imali svoje tržište. U tom periodu gordon je bio na raskrsnici bioskopske distribucije i DTVa i tada je još uvek postojao milje filmova koji u Americi idu na video a u bioskope u ostatku sveta. Danas to više ne postoji, čak je i obrnuto. Više filmova ide u američke bioskope nego što može da se plasira u oistatku sveta i izuzetak su neki glumci koji više nisu popularni u SAD ali jesu u internacionalnim okvirima, no takvi slučajevi se mogu lako pobrojati.
SPACE TRUCKERS je međutim ostao bez američke distribucije pre svega zbog nekih sporova među producentima, a potpuno paradoksalno, u vreme izlaska ovog filma i Stephen Dorff je negativno govorio o njemu u medijima. Gledano iz sadašnje vizure, Dorff je snimio dosta umetnički vrednih ostvarenja ali i još viđe đubreta a SPACE TRUCKERS će stajati kao vrlo solidno delo kad se jednom bude sumirala njegova filmografija.
Isto važi i za Gordona, on spada u red filmaša sa istančanim kinematografskim nervom, snalažljivošću i pripovedačkim darom, a SPACE TRUCKERS spada među naslove koji to dokazuju.
* * * / * * * *
Gordnon je u ovim filmovima doneo odličan spoj svog dara za suspense i poznavanja osnovnih žanrovskih obrazaca sa prilično nestašnim smislom za crni humor i SPACE TRUCKERS je u tom pogledu vrhunac. Kad je o dizajnu reč, SPACE TRUCKERS je na pola puta između STARSHIP TROOPERSa i FIFTH ELEMENTa a snimljen je sa budžetom koji je verovatno pokrivao tek manji deo njihovih džeparaca.
Gordon je na nivou inscenacije i ideje kako da se nešto uradi prilično solidan, kao i inače, i što je još važnije nema problem s a tim da pokuša da ostvari čak i nešpto što možda budžet ne može da isprati. Tako recimo u mnogim scenama, Gordon kroz upotrebu jednostavnih efekata simulira bestežinsko stanje što ni mnoge skuplje produkcije ne rade već uvek na neki način objasne postojanje gravitacije, a nekim štosovima u najboljem charlesbandovskom smislu rešava pojedine scenografske probleme, recimo kao u kružnom rotacionom restoranu na svemirskom truck stopu.
Činjenica da je komedija vrlo značajan deo stilizacije i žanrovskog određenja ovog filma svakako pomaže da se opravda Gordnov bezobrazluk proistekao iz snimanja spektakularnih tvari na malom budžetu. Rad za Charlesa Banda na ROBOT JOXu ga je naučio snalažljivosti i tome da se pre tehničke egzekucije efekta ceni ideja, i Gordon se drži tih principa.
Otud je SPACE TRUCKERS po svojoj strukturi najpre kaminondžijska akciona komedija iz sedamdesetih izmeštena u svemir, sa blago anarhičnim otpadničkim duhom "nezavisnih" kamiondžija koji će radije švervovati robu nego raditi za establišđment i odlasku na opasnu marginu na koju ih gura odbijanje da se povinuju korporativnim pravilima.
Podela koja predvodi film je izvanredna - Dennis Hopper i Stephen Dorff čine potentan trougao sa Debi Mazar a George Wendt, Charles Dance i Vernon Wells su prava pratnja. Dorff je imao leading man potencijal ali je previše lutao, ovde je odigrao jednu od svojih solidnih buddy uloga što sjajno radi i do dan-danas - setimo se prošlogodišnjeg IMMORTALSa.
Sredina devedesetih je još uvek bila period kada su ovakvi filmovi mogli da se snime i imali svoje tržište. U tom periodu gordon je bio na raskrsnici bioskopske distribucije i DTVa i tada je još uvek postojao milje filmova koji u Americi idu na video a u bioskope u ostatku sveta. Danas to više ne postoji, čak je i obrnuto. Više filmova ide u američke bioskope nego što može da se plasira u oistatku sveta i izuzetak su neki glumci koji više nisu popularni u SAD ali jesu u internacionalnim okvirima, no takvi slučajevi se mogu lako pobrojati.
SPACE TRUCKERS je međutim ostao bez američke distribucije pre svega zbog nekih sporova među producentima, a potpuno paradoksalno, u vreme izlaska ovog filma i Stephen Dorff je negativno govorio o njemu u medijima. Gledano iz sadašnje vizure, Dorff je snimio dosta umetnički vrednih ostvarenja ali i još viđe đubreta a SPACE TRUCKERS će stajati kao vrlo solidno delo kad se jednom bude sumirala njegova filmografija.
Isto važi i za Gordona, on spada u red filmaša sa istančanim kinematografskim nervom, snalažljivošću i pripovedačkim darom, a SPACE TRUCKERS spada među naslove koji to dokazuju.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment