Sinoć sam se malo podsetio na DEČKA KOJI OBEĆAVA Miše Radivojevića, jedan od undisputed klasika srpskog urbanog filma, pa i filma uopšte.
Vrlo je zanimljivo pogledati taj film iz vizure njegovog uticaja na naše oblikovanje konstrukta imaginarnih osamdesetih. Naime, DEČKO KOJI OBEĆAVA govori o Beogradu u obliku koji nikada nije postojao, to jest govori o onome čemu je Beograd stremio u to vreme, a to je danas prihvaćeno kao dokument o životu tog perioda. Ako još u obzir uzmemo da je ovu bibliju imaginarnog Beograda osamdesetih, i pobunu protiv malograđanskog morala, uradio scenarista iz Visokog sa rediteljem iz Čačka, shvatamo da su iluziju hiperurbanog Beograda osamdesetih napravila dvojica ljudi iz unutrašnjosti.
Ovaj film je dakle jedinstven po tome kako je melanž urbanih legendi, i neostvarenih vizija uspeo da bude prihvaćen kao istina i dokument o jednom dobu. Pošto je i DAVITELJ PROTIV DAVITELJA, film na sličnom mentalnom tragu (i deli istog scenaristu sa DEČKOM), sa potpirivanjem sluičnih iluzija, praktično možemo reći da je Novi Val pre svega bio savršena medijska manipulacija, toliko savršena da je uspela da prevari objektive autora koji su čak stariji od samog fenomena, što Šijan i Radivojević jesu, oni su stariji od svojih aktera i novotalasnih ikona o kojima njihovi filmovi govore.
Vrlo je zanimljivo pogledati taj film iz vizure njegovog uticaja na naše oblikovanje konstrukta imaginarnih osamdesetih. Naime, DEČKO KOJI OBEĆAVA govori o Beogradu u obliku koji nikada nije postojao, to jest govori o onome čemu je Beograd stremio u to vreme, a to je danas prihvaćeno kao dokument o životu tog perioda. Ako još u obzir uzmemo da je ovu bibliju imaginarnog Beograda osamdesetih, i pobunu protiv malograđanskog morala, uradio scenarista iz Visokog sa rediteljem iz Čačka, shvatamo da su iluziju hiperurbanog Beograda osamdesetih napravila dvojica ljudi iz unutrašnjosti.
Ovaj film je dakle jedinstven po tome kako je melanž urbanih legendi, i neostvarenih vizija uspeo da bude prihvaćen kao istina i dokument o jednom dobu. Pošto je i DAVITELJ PROTIV DAVITELJA, film na sličnom mentalnom tragu (i deli istog scenaristu sa DEČKOM), sa potpirivanjem sluičnih iluzija, praktično možemo reći da je Novi Val pre svega bio savršena medijska manipulacija, toliko savršena da je uspela da prevari objektive autora koji su čak stariji od samog fenomena, što Šijan i Radivojević jesu, oni su stariji od svojih aktera i novotalasnih ikona o kojima njihovi filmovi govore.
No comments:
Post a Comment